Direktlänk till inlägg 31 augusti 2013

Valp till salu?Mink slakt och Begravning...

Av Måna - 31 augusti 2013 11:33

Vi har kommit till en lördag,en regning sådan.

Igår kväll var Stefan inne,kom in redan inna sex..Detta resulterade i kaos vid läggning av barn.Nicki spydde...Lina blev pigg som en mört och Joel total VÄGRA att sova.

Det blev en fredags kväll med två barn vakna,detta har aldrig hänt.

En gaaalen man,som jag trodde skulle ta dö på Nicki...inte för att hon spydde,utan för att hon skulle sätta sig och skita mitt framför ögonen på honom.

Det som visades för en barn familj på tv denna fredags kväll-var fångarna på fortet!Vilket skit...

Jag fick då under tiden,ta hand om bajsblöja,rump torkning och hundspya...Yeah!!!!!!

 

I torsdags var det farfars begravning.

Ändå ganska kort tid efter farmors begravning,samlas släkten på denna sida.

Jag har inte träffat den släkten på kanske 20 år...

Begravningar är dystra tillställningar..

Jag kan tycka att dom är lite FÖR dystra,när det är gamla människor-som gått ur tiden.

Det tillhör det normala.

Kan man inte då "lyfta upp" den döda,i detta fall min farfar.

Hylla honom,att det är tackvare han och farmor-som vi alla faktiskt sitter där,samlade.Att han och farmor är kärnan och grunden till deras barn,barnbarn och barnbarnsbarn.

Det är stort,egentligen,tycker jag.

Varför skall då denna tillställning vara så dyster?Kan man inte hedra hans minne liiite gladare?!Eller är det opassande?

Jag har varit på en bagravning,nu för många år sedan,när en ung människa(20-års åldern)mist sitt liv i en arbetsolycka.

Begravningen lyfte fram han som person,med personliga låtar-som var anpassade till hans minne.

Man upplevde inte begravningen som TUNG,DYSTER och HEMSK.

Mer som att ära hans minne.

På min begravning,vilken jag hoppas är MÅNGA år fram i tiden-vill jag ha det så oxå.

Musik som är anpassad till mig,som person.Att mina barn lyfter fram dom glada minnerna,som får närvarande att le-samtidigt som man är ledsen.

Att folk inte väljer hel-svarta kläder att komma i,att folk väljer färgglada blommor och kommer som dom är.Med ett glatt minne av mig som person.

Det vill jag.

 

Jag åkte själv hem,17 mil.

Det är en låååång stund ensam i bilen,när man kör som värst egentligen-bara för att komma hem.Tog jakten på en XC70 som höll samma tempo som mig,ända tills jag svängde av mellan Lindesberg och Örebro.

Att vara själv denna långa stund-tillhör inte det normala för mig.

Och man har så lång tid att fundera,dels på vad man just varit med om.En begravning...En människa som levt så många år,gjort så mycket,upplevt så mycket-och hans hemligheter dör med honom...

Det blir en ganska känslig stund där i bilen.

Jag väljer att åka rakt över Filipshyttan-Garphyttan-Lannafprs-Lanna-Fjugesta.

Mellan coop och brandstationen står en bil stilla på vägen.En man stannar mig.

Jag frågar honom om han kört på något.

Nej,säger han,den låg här på vägen när jag åkte upp och ligger kvar än.Jag tror att den är skadad.

Det är en Mink.

Varken han eller jag vill TA i minken.Han går till sin bil och hämtar en sån här träpensel,elementpensel för att peta lite försiktigt på minken,vilken hugger direkt mot penseln.

Ytterligare två bilar har stannat.Och två män kommer.

Minken är skadad.Någon har kört på den,lämnat den skadad på vägen,med ett hängande ben och förmodligen är ryggen av på den lilla kraken:-/

Vi hinner just inte fundera mera,på hur vi skall kunna hjälpa denna lille krake att slippa sitt lidande,då en halv ung man stannar sin bil-gar bara rakt fram till oss,sliter penseln ur handen på man nummer 1 och slår ihjäl minken med penseln.

En träpensel kontra mink...resulterar i vad jag anser slakt.Han slår och slår och slår...Och får ur mig något i form av "Åh NEJ!!!"Han avslutar med att ta en stor sten,slänga den i huvudet på minken tre gånger,slänga iväg minken,ge tillbaka och bara gå tillbaka till sin bil...

Gör man så???

Självklart skall man ta dö på ett lidande djur!Men att kallblodigt bara gå rakt fram och slå ihjäl minken på ett kanske inte alls humant sätt.

Jag tyckte det var vidrigt.Denna uppståndelse stärkte kanske inte min sinnes stämning och börja grina hejdlöst när jag satt mig i bilen igen:-(

Varför kunde inte människan som från första början kört på minken,stannat och avslutat dennes lidande???Jag blir så trött på folk som gör så här.Det är även en självklarhet för mig att ta stanna och TA BORT ett djur man kört över från vägen.Istället för att det skall ligga mitt på vägen och bli överkört,överkört,överkört.

Det är inte så svårt att stanna,släpa ned djuret i diket,eller???

 

Min lilla Nicki biter Lina.

Yeah....fiförfan vad bra det går.

I torsdags morgon bet hon så att det börja blöda.

Kan inte göra en lång historia kort-så det enda jag skriver är att Lina och Nicki går inte ihop!

För hundens bästa,tror jag att det allra bästa skulle vara att inte bo med oss.Lina som barn,som person-stressar Nicki.Och eftersom alla vet att mitt först födda barn,föddes utan öron;-) Är detta en ganska jobbig sist vi har hamnat i;-(

Jag måste hålla isär hundvalp och barn...så att det inte uppkommer en sits där hon kan bita Lina.

Detta är absolut INTE en elak hund,hon är HUR go som hellst!!!Jätte social,vill hela tiden vara med där det händer saker.Funkar bra ute att ha lös,dock funkar det inte så bra med katterna.

Jag är fruktansvärt ledsen över detta.

Men för att inte riskera att Nicki blir "en dålig" hund,så ska hon nog inte vara kvar här... Hon är så ung fortfarande-hon kommer bli en underbar hund,men möjligheterna att hon skall bli det HÄR hoss oss-är nog tyvärr små...;-(

Om någton är intresserad,eller vet någon som är intresserad.Hör AV er omgående!!!

Pga detta...har jag legat vaken till och från i två nätter nu;-( Funderar,tänker,försöker lösa detta...men nää...jag kan inte komma på någon annan lösning på detta.

Och hjärtat blöder kan jag lova...jag tycker ju fruktansvärt mycket om Nicki!!!Vill bara hennes allra bästa...

 

På tisdag fyller Herr Hultman i egen hög person år!31 år...

Jag funderar på om jag skulle dra ihop något för honom på lördag kväll?! Men...hur skulle jag lösa det praktiskt då?Jag vet inte hur vädret kommer att se ut på lördag,tråkigt om man ska fira honom-sola skiner och han sitter i tröskan?!

ha ha ha!!! 

Äta mat,med vänner skulle inte vara dumt.

Och jag är ju faktiskt skiiiit sugen på kräftskiva;-) 

Snällt...fixa kräftskiva när Stefan fyller-och han inte äter skaldjur...

He he he! Jag skall fundera på saken.

Jag har jävligt mycket att fundera på just nu....F.U.C.K!

 

Men men....Åh ja...det vart ingen tur med Hobbert.

Mina två små barn,förvandlades till gröna snoriga små monster...;-( Joel allra värst.Ingen ide,att ge sig iväg 33 mil hemifrån med TVÅ sjuka barn:-(

MEEEN...än är det faktiskt INTE försent att fara iväg!Och kanske till å med Stefan skulle kunna följa med över en helg;-)

Hum....ska campa i mammas och pappas trädgård iaf,för Linas skull.

Hon vart lite ledsen över att vi inte kunde åka iväg. "Joel kanske blir bättre mamma,då kan vi åka"

Och nee...Joel är inte bättre:-(

 

Nu ska jag dansa hulahula,kamma mitt blöta hår,börja klia mig i huvudet på vad fan vi ska äta idag samt ta mig till den nedre våningen.

Yeah!!!

Tur att båda pizzorna i Fjugesta gör så äcklig mat-annars hade jag LÄTT dragit dit och handlat mat idag!Mummel....!

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Måna - 20 augusti 2023 08:51

Igår firade vi här hemma. I veckan fick jag godkänd F-skatt, så nu har jag min enskilda firma! Blev lite nervös faktiskt? nu då lixom? Vad händer nu? Det är ju ganska stort ändå. Även om jag har svårt att lägga utrymmet åt sidan så måste jag gö...

Av Måna - 12 augusti 2023 18:59


Äntligen välbehövlig SOL! Varmt och skönt här nere hela dagen. Passade även ypperligt bra eftersom vi rev tältet idag och satte upp det lilla tältet. Det var större än jag förväntat mig? så bara på plus. Så mesta delen av dagen har gått åt att p...

Av Måna - 8 augusti 2023 16:24

Hade lovat ungarna att vi idag skulle åka till Marieberg. Jag kan bara erkänna att jag hatar det. Jag är inte alls imponerad av det stället längre? tycker mest att det är krimskrams. En gång i tiden var Marieberg bra. Sen det där med att handla k...

Av Måna - 1 augusti 2023 20:52

Vi packade ihop och åkte hemåt, jag och J, i onsdags. Han hade hemlängtan och jag hade sagt att det var han som bestämde när vi skulle åka hem! Väl hemma efter dryga 3 veckor borta väntar en hel del tvätt,en hel del avsaknad av mat i kylskåpet och ...

Av Måna - 25 juli 2023 10:28


Vi stannar en dag till? och kanske ännu flera dagar? vi får se helt enkelt. Idag kommer J?s kompis hit så det lovar upp lite granna för honom. Dom har gått om varandra lite granna i sommar-tyvärr! Hon har varit här när vi inte har varit här och vis...

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24 25
26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards