Alla inlägg den 21 augusti 2015

Av Måna - 21 augusti 2015 14:22

gräset ÄR klippt!!!
Med ena ungen sittandes bak och andra ungen på vänstra benet...
DET är inga problem...
Problemet är att svänga den något tung-styrda stigan:-/
Men vi tog den jobbigaste biten först...och sen kunde jag ha uppsikt över dom från min pose...:-)

Maten blev en lättare lunch,som dom fick äta inne-ensamma,medans jag klippte klart!
Första gången.Första gången vi gör så...och nej,behöver inte ha det minsta dåliga samvete för det.
För dom växer,växer så in i bomben inom sig när dom får ta lite ansvar.
Lina tog uppgiften på allvar och hjälpte Joel.Vid sånt hör-bråkar dom heller aldrig...

Och man måste låta dom växa,inom sig.
Man måste låta dom få känna ansvar,låta dom ta ansvar!
Dom växer inom sig så att man nästan kan se det:-)

Att låta Lina ta hand om sin häst alldeles själv...gör att hon känner ett eget ansvar över Lollo.
Att låta henne gå ut med Nicki,gör att hon känner att hon får en helt egen uppgift.
Att hjälpa till och duka bordet...ger inte alls samma "växa" känsla.
Joel är för liten än...men han nöjer sig med att ge mig papper på toaletten när jag kissat(nu är han lite snål och ger mig endast EN liten ruta)men han blir nöjd!
Han blir även nöjd över att ta fram mjölken och ketchupen:-)

Vi har aldrig "daltat" med Lina och Joel...har aldrig rusat fram i panik till dom när dom ramlat tex.
Vi har naturligtvis gått fram,frågat hur det gått,hjälp till att borsta av och sen är det bra!
Vi har alltid låtit dom prova själva först,förklarat-prova.
Och det räcker med en liten,liten prövning...för att sedan hjälpa till.
Dom växer av det oxå:-)
Och så vill vi ha det.
Vi vill ha självsäkra,framåt riktade och målinriktade barn:-)
Vi vill inte oroa oss över om dom ska klara sig eller inte,vi vill veta HUR dom klara det!
Vi vill ha nyfikna barn...som tar för sig,går framåt och inte gömmer sig bakom oss.
Nu har var sak sin tid,alla barn står bakom mamma/pappa någon gång.Alla barn blir blyga någon gång...så är det!
Men i grund och botten,vill vi att dom ska vara starka i ryggraden!
Fel eller rätt?Men så vill vi ha det:-)

Nu har vi inte behövt propagera för detta så mycket,då både Lina och Joel ÄR framåt,tar för sig,provar,frågar och tycker att dom klarar sig rätt bra själva!
Lina har från första början gått sin egna väg.
Har jag gått åt ena hållet,har hon skitit i det och gått åt andra hållet-SIN egna väg!
Joel är inte riktigt lika tuff....men inte långt ifrån!!!
Å jag hoppas att det sitter i dom,hela vägen fram tills dom får egna barn:-)
Hoppas...kan man alltid göra!

Nu ska jag dricka kaffe.
Lina och Joel är i poolen och plaskar.
Ska ha en skön eftermiddag ute,för att avsluta fredagen med tacos och sen mys i soffan!

Av Måna - 21 augusti 2015 08:45

om inte klocka ringer,vaknar man INNAN 06 av en smått arg kille som vråååålar:PAAAAPPAAAA!!!!!
Inom beloppet av 5 minuter har sängen intagits av en son med tre små bilar,en katt,en dotter med sin häst och en prickig hund...
Jahopp.... Vi säger väl godmorgon kära fredag;-)

Att slå på tv'n när jag går upp och kammar håret,har visat sig vara den ultimata idéen för en lugn morgon.
Kidsen äter sin frukost och försvinner sedan upp,en och en...!
Jag med mitt morgon humör kan i lugn och ro dricka mitt kaffe.
Hinner samla mig,komma "i form" och bli en trevlig människa.
Peeeerfekt!:-)

Det är fredag.
Solen lyser.
Vi har inget planerat.
50% av tiden är det SKÖNT att inte ha något på planeringen, och i 50% får jag hispan på det...
Men när vädret är som så här...gör det inget med oplanerade dagar.
Kidsen är nöjda med det lilla som vatten i poolen.
Om vi inte skall satsa på å ta en tredje höskörd,är det nog dags å ta fram gräsklipparen...(!) man skulle ju ha en sådan där självgående skalbagge,alternativ en trädgårdssmurf som gjorde det.
Jag antar att du nu tänker att jag har all tid i världen och kan gott klippa gräset själv.
Men sörru,det har jag inte.Jag har två små,vilda,tokiga,rymnings benägna barn.
Tittar jag åt vänster-springer dom åt höger.Sätter jag mig ned-springer dom iväg.Springer jag-springer dom fortare...förstår du?!
Så att klippa gräset med dessa två ligister är inget alternativ.
Nope...och inte alls just nu,när det är höstbruk...Tröskan dånar fram,traktorer och lastmaskiner som far runt.
Och det är INTE som så att Joel inte gillar traktorer...
Lina är ju 5 1/2 år nu...så hon springer inte iväg,men hon har sjukt mycket idéer....
Frågor på det?

Jag har tagit fram pottan.
Försöker prata med Joel om den här saken...
Han nickar,och bär jag frågar vart man ska bajsa,svarar han glatt:Potta!
Yes!!!
Han lyssnar,han förstår,han ignorerar pottan TOTALT!!!!!bah!!!
Det här är en del av småbarns livet som jag tycker är så jobbigt....
Barnen som lyssnar,och barnen som vägrar....!!!
Jag har försökt med det däringa "pott-godiset",men icke sa Nicke...Det går inte hem här inte!
Kan det vara för att pottan är rosa???;-)
Nu har mannen kommit ned...han har med goda bevis,åter IGEN ignorerat den där pottan!!!!
Woop woop.... Blöjfriår2045 HAHAHA!!!

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards