Alla inlägg den 4 september 2015

Av Måna - 4 september 2015 09:49

när jag ändå är inne på temat häst,(vilket inte alls händer så ofta)så for tankarna iväg till ridbyxor...(!)
Det var några år sedan jag investerade i ett par-innan jag förra året insåg att jag var tvungen å ha ett par!!!!

Jag åkte till hööks.
Att prova byxor i en affär-är skadligt för hälsan/humöret/själv synen.
Men jag var tvungen.
Jag skrev då,om att storlekarna även på "häst sidan" blivit helt galna...
Att jag som ÄNTLIGEN kommit i stl M på h&m fick nöja mig med stl 42(!!!) i ridbyxor?
Vaaa????Det kändes inte alls rättvist...

Det som glädje mig,var att "mudden" längst ned,blivit utbytt under åren.Istället för en hård kardborre,som alltid på ena eller andra visat skavt-blivit en silkes len mudd!:-)
Men det var ändå den enda glädjen....

Ja...ridbyxorna som jag tillslut köpte,var snygga och sitter bra-tills jag rör mig....(!)
Då sitter dom inte alls bra längre.

Uppifrån och ned:
MIDJAN sitter som ett hårt åtdraget spännband.Att andas bör man inte fundera på,å absolut inte äta innan dessa ska på!
Jag har varit gravid 2 ggr och min mage ser inte ut som innan.Nej,den gör verkligen inte det efter ALLA kilon heller som legat där.
Att få magen mönstrad efter byxorna i midjan får man räkna med.
LÅREN går ut och blir fylligare på byxorna.Här finns det plats för utrymme iaf... Nästan så att det slappar-blir som äppelpallar-byxor.Medans arselet ändå är hyfsat tight.
BENEN blir smalare och smalare och slutar med att du typ får pressa ut tån genom det lilla hål där nere som finns kvar.Om du skulle ha stora fötter-bör du nog sprätta upp sömmen längst ned för att få ut mer än bara stor tån i hålet!

Så här satt mina ridbyxor.
Så här satt ridbyxorna jag köpte förra veckan-då hade jag ändå gått ned i storlekar.(dom jag lämnade tillbaka)
Jag kan inte(och faaan,jag VÄGRAR,)köpa större storlek.Jag har inte 42 på byxor,på vanliga byxor.Varför i ridbyxor?!
Mina fina ridbyxor från hööks,sitter som självaste fan!
Iom att midjan sitter som fast limmat och att mudden där nere bidrar med sämre blodtillförsel,och övriga partier sitter löst-får jag dra upp tyget i brallan.
Mudden drar ned tyget när jag rör på mig-tyget lixom dras ut och det blir häng i skrevet.Midjan stilla.och samtidigt smetar knäna åt?!
Skrot!

Jag tog fram mina rutiga ridbyxor-årtal 2008.
Dom sitter perfekt!!!!Dock med kardborre längst ned-men klagar INTE på det!
Dom är mjuka,dom är sköna,jag kan röra mig i dom,utan att dom ändrar passform:-)
Och....dom är inköpta på Ullared;-)

Jag tänker på människor som har större storlekar.
Alla har faktiskt INTE XS(som affärerna vill)
Och med dessa storlekar...bör det ju vara vanligt med 52,för en människa som normalt har 42 i vanliga byxor!!!
Galet!!!Hur fan funkar det???

Jag kommer gråta blod,den dag ridbyxorna går sönder.
Förvisso...lär jag heller inte ramla ur sadeln då dom är helskodda med något annat material... Byxorna sitter FAST i sadeln...
Thiff gjorde en skyggning allanbrallan på åkern.Jag tappade stigbyglarna,men byxorna satt fan fast,kvar i sadeln;-)

Del två i häst ämnet,blir ridstövlar.
Om jag inte köper dom fina med ludd längst upp-ska jag ha tag på ett par andra.
Dom med ludd fungerar ju bara på vintern....

Jag vet,jag är asa duktig på att måla!hahaha!!!!
Hur jag upplever dagens ridbyxor....

Hur jag önskar att dagens ridbyxor var!Har hellre ett skärp i midja och kan andas...

Av Måna - 4 september 2015 08:53

fredag...hela dagen lång,ända tills ikväll:-)
Vaknar ensam,helt ensam i sängen?!What the heck?!
Ena morgonen är sängen full och nästa helt tom,inte ens Stefan befann sig på sin sida...!
Joel började sjunga/vråla en dålig variant av "Let it go" i babyvakten...
Jag tillhör inte kategorin människor som säger:godmorgon....så jag säger:yes...ny dag!

Igår kväll sopade jag några tag nere i nya stallet.
Nej,det är inte klart.Men det artar sig sakta men säkert :-)
Och vad bra det kommer bli,vad duktig min man är!
Det kommer inte bli ett stall som Paris Hilton skulle ställa sin häst i...men det kommer bli ett stall som JAG kommer älska:-)
Efter 7 år utan stallgång,kommer jag att få en stallgång på dryga 30 meter(!) jag kommer ha så mycket utrymme i hela stallet:-)
Formosas och Thifanys boxar blidde ju 4x4 meter...HAHAHA,dom kommer drunkna där i;-)
Det kommer bli så underbart!!!

Igår efter Ica maxi handlingen åkte jag förbi ett gammalt stall vi haft.
Och vid räkning,så har vi(jag) haft hästar i 7 olika stall-detta blir det åttonde.
Filipshyttan,Latorp,Lövsätter,Nynäs,Sjögetorp och här och snart nästa här:-)
Igår åkte jag förbi Lövsätter.
Jag älskade det stallet,det var ett perfekt stall.dock lite dåliga hagar och ridvägar runt omkring.men stallet var underbart-ett drömstall och paddocken bra:-)
Nu tyckte jag igår,att det såg öde och lite nedgånget ut...
Tomt på något vis och paddocken höll på att falla samman:-/ Tråkigt!
Men roligt att åka förbi där ibland...jaa... Åker ju förbi stallet i Latorp var gång jag ska hem till mor å far,och ibland stallet i Filipshyttan-DÄR faktiskt "egna häst" karriären började för...17-18 år sedan(?!?) oj...!

Hästarnas alla ägare är ett eget folk.(HAHAHA)
Jo,så är det.
Man brukar säga "hästfolk",att dom inte är riktigt kloka...
Jag säger varken bu eller bä...
Det finns olika kategorier av hästmänniskor: Trav,hopp,dressyr,Island,western...ungefär i stora drag.Och dom kommer från 5 olika planeter.Dom kan knappt ge sina hästar av samma höbal...du förstår vad jag menar!
Jag kommer från en egen planet.
Dessa människor har skilda teorier,om typ ALLT!
Men det var inte det jag tänkte på... Jag tänkte faktiskt på hästägarnas naglar(?)vilket verkar vara trots allt ett gemensamt intresse hos hästmänniskorna!
Jag sitter mycket och kikar på hästannonser på div olika köp/sälj sidor(letar ju absolut inte efter täcken eller så...) och har lagt märke till hästägarnas fina,långa,målade och utsmyckade naglar(!!!!!)
Manikyr på högsta grad!!!!!Fina,fina naglar...ehh,WHAT?
Min tanke är:Hur fan går det ihop?
Hur kan man ha långa,fina,perfekta naglar när man har häst?
Jag har efter många år,börjat bita på mina naglar igen:-/ försöker att spara dom till en normal längd...men just nu funkar inte det bara... Men att ha lösnaglar/gelénaglar/påbyggnadsnaglar...skulle aldrig funka för mig!
Första dagen,första nageln av lixom!
Har dessa hästmänniskor ALLTID handskar på sig?!Eller mockar dom,fyller aldrig på en höpåse?Hur lyckas dom?
Jag har iaf skitiga händer när jag Levi stallet...
Jag har kikat på vinterkängorna på hööks.Dom lite högre med ludd högst upp.Jätte fina.
Sen funderar jag på när jag ska ha dom på mig?
Ja,när jag rider.
MEN...all tid i stallet..då går det ju inte!
Jag är inte en hästmänniska urplockad ur en hööks katalog,nej-jag är jag!
Jag mockar inte i mina rutiga ridbyxor,min bruna fina ridjacka och mina brun/vita ridhandskar... Nej,jag har på mig ett par mjukisbyxor(vid köld ett par leggings under)tjocka-rätt fula tröjor,ett par stora vattentäta kängor och en mössa med håret instoppat i(NY för i år btw)
Att vinna någon "best look" tävling i stallet finns lixom inte med i planeringen.....
Så why?why ska jag köpa dessa fina kängor?say me....(för att jag vill...)

Igår var det torsdag,handling på Ica maxi.
INGA incidenter...hum?!Det gick smärtfritt!:-)förutom...att jag som en fåne fick rota i en papperskorg...!jag skulle ha 8 st tomater.
Tog 8 fina tomater,ned i påsen,knöt ihop,vägde,scannade!
Sen fick jag syn på att kvisttomaterna var hälften så dyra...(jaa....farmor berättade sen att dom naturligtvis var utländska,fy på mig)Nu vill inte jag verka knäpp...så jag smög tillbaka med mina tomater,hällde tillbaka dom lite diskret,knövlade ihop påsen och slängde den.
Tog mina kvisttomater,ned i påse,vägde och scannade och upptäckte ju då,att jag inte tagit bort dom andra tomaterna.
Fuck!
Så...jag swischade tillbaka till soptunnan.(en sån här halvrund,stor,MED lock..)och kikade ned i den-DISKRET!
Japp,den var tom.och längst där nere låg min ihopknycklade boll till påse...fan!
Jag vill ju inte verka knäpp...och stå och rota i en papperskorg på Ica maxi...men,jag hade heller inte så mycket till val...det var bara att göra det OCH känna mig knäpp!!!
Som att leta pantburkar lixom...

Jag slog till på köp/sälj sida igår och köpte en hundgård.
Denna ska jag hämta idag:-)
BRA pris!!!!
Vi ska inte sätta upp den förns till våren.
Men äntligen lixom!!!Kan Elsa och Nicki vara där tex när jag ska åka och handla,stället för att vara inne.
Stefan hade planer på vart den ska kunna stå-så att vi kan fixa så att dom kan gå in i värme rummet:-)Då kan dom vara ute korta stunder vinter som höst och sommar:-)
Jag blev glad!Älskar att göra fynd:-)

Jag lyckades,övertala mig själv att INTE åka till Ullared:-)
Shit...detta är stort;-) japp...det blir inget Ullared:-)
Jag vet hur dyrt det kan bli,och det är inte värt det just nu!
Jag kikade på lite saker jag behöver från Börjes istället,till stallet. Och jaa...dom har ju hästtäcken där oxå :-D

Nu är det dags å dra igång på denna dag:-)
Det är mulet och grått.
Ingen värme.
Ska fixa smörgåstårtor till imorgon.Farmor å farfar och Mam's å Papi kommer imorgon och firar Stefan.Vi brukar aldrig fira honom,eftersom det är denna period på året...men i år passade det så bra!
Ska baka pizza och hämta hundgrindarna:-)

Inneboende i stallet...gulligt-MEN...

Dom bajsar oxå....

Ny dag-nya tag!!!!

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards