Direktlänk till inlägg 16 maj 2016

ÄNTLIGEN måndag...vidrig värre...

Av Måna - 16 maj 2016 22:23

Ibland blir man bara så ARG,på andra människor.
Människor man litar på,som man ska lita på.
Ja... Människor som är veterinärer tex...människor som jobbar med djur.

För snart 14 dagar sedan(imorgon) opererades Elsa.
Dom "klippte av" hennes svans.Hon slog sönder svansen i ivrigt viftande och såret ville INTE läka.
Så det blev en amputerad svans.

När jag hämtade Elsa efter operationen var hon försedd med bandage på hela svansen,längst ut ett strut bandage som var öppet-så jag hela tiden kunde se stygnen samt lukta.
Jag fick med mig en eftervårds lapp hem.
Och vid hämtandet frågade jag 2 ggr om jag skulle byta hennes bandage.
Nej,det skulle sitta tills stygntagningen,detta står även på min lapp,att bandaget ska sitta kvar.

Såret har läkt fint,inga komplikationer alls-förutom det som uppkommer när man lever med en hund som har tratt på sig.
Det har varit lite påfrestande vissa stunder och det har verkligen varit skit jobbigt att se Elsa så deprimerad av att bära denna tratt.

I fredags kväll när vi skulle gå och lägga oss,kände Stefan att det luktade lite om Elsa.
Jag kikar in i struten,ser jätte fint ut:-) Men finns en liten,liten doft av var.
Vi går och lägger oss.

I lördags morse vaknar jag upp i en stank som inte går att beskriva!!!
Elsa ligger i fotänden och hela mitt täcke är fullt i var-vätska så även Elsas bakben!!!!
"Luftkragen" ligger på golvet-men megafonen sitter kvar på.
Upp och ut.
Då stinker det om Elsa.
Jag tar dän bandaget på Elsas svans.
Det som möter mig under bandaget är allt annat än trevligt.
Den lukten som sprider sig... UAH!!!
Rutten,RUTTEN svans!!!!!

Hela svansen är uppluckrad i var-sörja.Illröd och pälsen släpper i tussar.
Jag tvättar med ljummet vatten,torkar,lägger kompress samt gasbinda.
Detta upprepad x-antal ggr under dagen.
Vid 16-tiden kontaktar jag Strömsholm.
Känner att jag inte mäktar med detta!!!!Dom ger råd att fortsätta tvätta med ljummet vatten,torka,lägga bandage.
Elsa har ingen feber och är inte själv nedsatt i sitt sätt att vara(förutom tratten)om det inte blir bättre-ska jag återkomma under söndagen.
Vid 19-tiden kontaktar jag Kumla djursjukhus,inställdsam på att ÅKA in med Elsa,få hjälp,lägga in henne!!!
Var som bara rinner från denna hemska svans.
Dom råder mig att stå ut till måndag-pga den dyra kostnaden...
Och eftersom Elsa själv inte har ont-pratar vi inte om att ge henne smärtlindring.

Igår var samma visa.
Jag vet inte hur många bandage jag böt,la kompresser,svor när korven kom flygande vid minsta viftning på svansen...la om...hulkade i lukten...

Elsas bandage från operationen har varit lindat med "wetflex" bandage.Bandage som alltså INTE andas-utan något under.
Om jag vetat detta-hade jag slitit av henne bandaget samma dag som vi kom hem...
ALDRIG att jag låtit det gått så HÄR!!!
Svansen har ju för i helvete inte få luft...på nästan 14 dagar!!!!!;-(

Imorse kunde jag konstatera att det ÄNTLIGEN var måndag!!!
Äntligen tillgång till det "normala"-utan jour!Att kunna få hjälp!
Jag ringde "min" veterinär.ALDRIG att jag återvänder till "det andra" stället...
Och vi fick tid:-)
HÄR undersöker man Elsa,UTAN lugnande-vilket dom SKA ge henne på "det andra stället"...?!

Mitt "slit" med alla dessa bandage byten under helgen HAR gett resultat!!!!Svansen har torkat upp,stannat av i proceduren-men sjunkit mot stygnen...
Lukten existerar knappt.

Elsa blir undersökt.Nu finns endast en smått ljus röd rodnad under pälsen på svansen.Pälsavfallet har avstannat.
Hon har blivit satt på antibiotika kur,samt en antibaktriell gel att smörja med 2 ggr om dagen.
Fortsätta byta bandage och kompresser...tillbaka på torsdag för att se om vi kan ta bort stygnen då...
Dom skulle ha tagits bort imorgon-den tiden är avbokad...

Hur kan man som djursjukvårdare göra så här???
Detta borde dom väl för faaan veta!!!
Jag frågade,2 GÅNGER om jag skulle byta bandage.Det står att jag INTE ska byta bandage!!!
När dom sett till att svansen satts i förruttnelse...
Fy faaan!!!

Nu hoppas vi att det vänder nu.
Att vi kan ta bort Elsas stygn på torsdag.
Att allt detta snart är över-så att jag kan få tillbaka min fånigt spralliga hund igen...<3
Har bytt ut tratten mot en munkorg.Kanon tycker jag-skit tycker Elsa!
Men efter att hon i snart 14 dagar sprungit in i mina ben med tratten-har jag fina stora blåmärken...
Med munkorgen,kan hon klia sig...röra sig bättre än med tratten:-)

Nu är det dags att lägga om bandage igen,ge henne en tablett,gå ut och kissa och sen mot sängen:-)

 
 
Danne

Danne

17 maj 2016 13:39

De där med tratt är alltid lika jobbigt. Hunden blir deppig och går hela tiden in i saker. Hoppas er vovve snart blir bra.

http://danneking.bloggplatsen.se

Måna

17 maj 2016 13:48

Idag la jag undan båda hennes trattar idag:-)
Munkorgen är hemsk enligt henne...Men nu springer hon iaf glatt omkring på gräsmattan-MED munkorgen på:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Måna - 20 augusti 2023 08:51

Igår firade vi här hemma. I veckan fick jag godkänd F-skatt, så nu har jag min enskilda firma! Blev lite nervös faktiskt? nu då lixom? Vad händer nu? Det är ju ganska stort ändå. Även om jag har svårt att lägga utrymmet åt sidan så måste jag gö...

Av Måna - 12 augusti 2023 18:59


Äntligen välbehövlig SOL! Varmt och skönt här nere hela dagen. Passade även ypperligt bra eftersom vi rev tältet idag och satte upp det lilla tältet. Det var större än jag förväntat mig? så bara på plus. Så mesta delen av dagen har gått åt att p...

Av Måna - 8 augusti 2023 16:24

Hade lovat ungarna att vi idag skulle åka till Marieberg. Jag kan bara erkänna att jag hatar det. Jag är inte alls imponerad av det stället längre? tycker mest att det är krimskrams. En gång i tiden var Marieberg bra. Sen det där med att handla k...

Av Måna - 1 augusti 2023 20:52

Vi packade ihop och åkte hemåt, jag och J, i onsdags. Han hade hemlängtan och jag hade sagt att det var han som bestämde när vi skulle åka hem! Väl hemma efter dryga 3 veckor borta väntar en hel del tvätt,en hel del avsaknad av mat i kylskåpet och ...

Av Måna - 25 juli 2023 10:28


Vi stannar en dag till? och kanske ännu flera dagar? vi får se helt enkelt. Idag kommer J?s kompis hit så det lovar upp lite granna för honom. Dom har gått om varandra lite granna i sommar-tyvärr! Hon har varit här när vi inte har varit här och vis...

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Skapa flashcards