Alla inlägg under augusti 2017

Av Måna - 21 augusti 2017 08:05

På allvar?!
Jag vet inte hur många gånger jag tryckte av telefonens alarm.
06:00 och 06:05 blev tillslut 06:25(!)Och från medvetslös blev det till att vara medvetslös OCH stressad!
Där och då i sängen kände jag spontant att jag fullständigt skiter i allt vad bussar heter!
Om jag själv kör(och ändrar dagis)kan vi enligt min uträkning sova 1 timma längre...eller vi kan sova 1 timma och 15 minuter längre...
Är inte det värt det???

Lina for iväg med bussen.
En bussresa på 70-75 minuter.
På riktigt...DET är fan inte heller okey!
Och nej...vi har fortfarande inte hört ett ljud om någon buss hem till henne.
Nu susade ännu en skolbuss förbi?
Busschauffören var oxå munter,han skulle vara på 2 ställen samtidigt denna morgon...som INTE ligger i anslutning till varandra...!
Imorgon blir det roligt...att fara som ett JAS plan fram och tillbaka till Fjugesta.
Suck!!!

Den konstanta paniken jag känner över att sommarlovet är slut...släpper inte:-/
Bara jag som känner så...
Joel skiner som solen i Karlstad över att vara tillbaka på dagis igen.
Lina som ärvt halva mitt dåliga morgonhumör har redan dragit igång med "vill inte" "hatar" "orkar inte" "tråkigt"...MEN jag vet att det är roligt när hon väl är DÄR!

Sommaren gick så fort...
Den rann iväg.
Visst...vi har varit till Öland x-antal gånger:-) Och det kanske är det enda vi i princip har gjort.
Fast är fan inte fy skam det heller;-)
Och vi har fortfarande möjligheten att åka ned,kortare svängar!

När vi inte varit på Öland,har det varit full fokus på huset.
Tyvärr vet jag inte om jag kommer dela med mig om detta här...Har en annan sida för det ändamålet!

Så...denna morgon lämnar jag Lina på bussen.
Dimman kommer och lägger sig som ett tjockt täcke runt oss.
Och när jag går tillbaka upp mot huset,känns allt ändå rätt bra:-)
Allt löser sig i slutänden.
Och även om hösten är en öppningsport till den hemska vintern...är det för mig årets vackraste årstid.
Ja...det känns riktigt bra.

För oss bland det bästa stället att vara på:-)

<3

Av Måna - 17 augusti 2017 14:20

Jag är så trött.

Jag är så tom i huvudet.

Irriterad,arg och frustrerad.

 

Idag är första dagen för Lina i årskurs 1.

Hon börjar ettan lixom,hur stort är inte det?! Det ska väl vara en glad dag för kanske både föräldrar och barn.

Så är det inte hos oss :-/

 

Höstterminen 2017,när Lekebergskommun överlåtit skolbussarna till Länstrafiken.

Först hade jag en förhoppning om att det skulle bli bättre?! Ja...eftersom vi förra året inte fick hem vår dotter efter skolan slutat,att hon skulle vänta på fritids i nästan två timmar,för att åka den sena bussen hem.

Jag hoppades...

Jag hoppades ända till v.26 när linas busstider damp ned i postlådan.

Nu har vi ingen skolskjuts ALLS hem för henne.

Jag mailade länstrafiken redan samma dag,och frågade varför?!Uppenbart måste någon blivit fel här.

Först möttes jag av ett mail,att mailadressen som står på papperet INTE blivit aktiverad?! Sen,att handläggare gått på semester och återkommer 1 augusti.

 

Det som skedde sen,var ett inlägg på facebook,om en flicka som skulle ha en restid till skolan på 80 minuter.Där och då öppnades konversationen om skolskjutsarna.

att våran dotter inte har en skolskjuts hem,6-åringar som ska gå efter en stor väg och åka länsbussar-barnen skall kliva av bussen mitt i Fjugesta för att sedan gå upp till skolan.Vi pratar förskolaklassare!!!!

Föräldra som har fått olika busstider till sina barn-som ska till samma skola,bussbyten,långa resvägar,barn ska gå kilometer för att bli upplockade av en buss-gå efter stora vägar!Syskon som vissa blivit beviljad skolskjuts-den andre inte,syskon som ska gå på bussen på olika hållplatser-men som ska till samma skola,grannar som ska kliva på hemma hos någon-men dennes barn ska gå på någon annanstans,vissa barn ska gå flera kilometer för att bli upphämtade på en busshållsplats-för att sedan bli avlämnade efter skolan på en annan busshållsplats.

Det blir bara mörkare och mörkare.

 

Länstrafiken går knappt till mötes oss föräldrar,kommun undrar vad sjutton hände.Dom lixom oss,fick en käftsmäll när busstiderna skickades ut.

Varje dag inkommer kommentarer och nya inlägg på facebook...hela tiden.Länstrafiken uppdatera något på sin facebook,kommunen uppdaterar sin facebook.Facebook...facebook...facebook...hela tiden!!!

Våran sista vecka spenderade vi nere på Öland och på facebook...För att se eventuella ändringar,uppdateringar om skolskjutsarna.

Huvudet ÄR tomt.

 

Nya busstider lovas av länstrafiken att skickas ut,vi skulle ha dom senast igår.

jajjämäään....även här damp det ned ett brev från länstrafiken.

Dotterns nya tider,innebar att bussen skulle gå tidigare på morgonen,komma fram ngt tidigare till skolan-Men restiden densamma.70-75 minuter på bussen!!!!!

Vi vet även om, att barnen upp i skogen ovanför oss-inte hade fått någon buss på morgonen,så vart i HELVETE ska buss jäveln ta vägen på denna tid,att ta sig 1 mil till skolan???

Hennes bussbyte var även borttagen.

OCH det saknade fortfarande en hemresa för henne?!

Denn ilska och frustration som då uppkom i samband med att jag läser detta,går inte att beskriva.

Det känns som att både kommun och länstrafiken pissar på oss föräldrar...och kan inte beskriva hur maktlös man känner sig...

 

Så även igår,mailade jag SAMMA adress till länstrafiken,som v.26 7 veckor utan svar...jag mailar åter igen kommun om denna förbannade hemresa.

På facebook (naturligtvis) hänvisar man att ringa till kommun,som har extra öppet till 22-tiden för att arbeta med detta.Kommun svarar via mail att ringa dit.

Oj...första förhoppningen på 7 veckor!!!

Och vet du vad...JAG KOM FRAM!!! och jag får för första gången prata med en människa,en jätte trevlig människa!

Denne lovar mig,att jag under kvällen ska få ett sms om hur Lina ska komma hem efter skolan.

Toppen!!!!ÄNTLIGEN!!!!.... och jag väntar fortfarande på DET smsét.

Igår kväll mellan 21-22 tiden får jag svar från länstrafiken att Lina inte är berättigad buss hem?!Ett vagt jävla ursäktande om sen svar.

No shit... kvällen innan skolstart,efter 7 veckors väntan,kastar dom rakt i ansiktet på oss detta!!!

Och hur faaan får man ihop DEN matematiken... borde hon då inte ha rätt till buss på morgonen oxå?!

Jag orkade inte ens svara på detta. Fy fan säger jag bara. Pissad på IGEN.

Jag skickar detta vidare till kommun.Han blir till det samma fåniga frågetecken som jag...Vi förstår ingenting?!

 

Imorse var Sveriges radio här och ville prata med oss om skolskjutsarna.Det känndes jätte skumt.Vi är kanske inte dom människorna som vill skrika och stika ut värst.

men hon ville jätte gärna komma hit och prata med oss-vilket hon fick:-)

Hon följer även med ned till bussen,som första dagen kommer 15 minuter försent!!!! Busschauffören ursäktade sig så mycket och hoppades på mindre krångel imorgon.

Sveriges Radio kommer även hit imorgon bitti för en uppföljning av detta.

Lina åker iväg med bussen och jag lovar henne att stå på plats när bussen anländer till skolan,75 minuter senare...

Medans jag väntar på att få åka,blir jag uppringd av honom på kommun.Här meddelas att det ska arbetas fram en lösning för att få hem Lina.

Jag har fortfarande inte hört ett ljud från någon...

 

Bussen anländer till skolan märkt :Göta Kanal.

Vi kanske inte är upplagda för skämt just nu vi föräldrar...

Lina kliver av bussen,letar med blicken och springer fram till mig.

Vi går.

-Gick det bra?

-Mamma...jag fick så himla ont i magen på bussen.

-Vart du orolig?

-ja...den åkte inte samma väg,den åkte till Mullhyttan.

-VA???Åkte bussen till mullhyttan?

-ja...sen till skolan.

 

NU vet vi vart denna långa stund på bussen tar vägen. Bussen hämtar Lina här,sen åker den 16 kilometer till Mullhyttan.Sen åker bussen till Fjugesta,12 kilometer,innan Lina får kliva av!!!Det är 2,8 mil,sen har dom även plockat upp barnen i skogen vanför oss-några kilometer.

Är detta ens på riktigt?

Första dagen i årskurs ett börjar med att dottern blir orolig och får ont i magen på bussen.

Och jag är helt jävla maktlös som förälder!!!!

 

Iom att länstrafiken tog över bussarna,ändrade skolan sina tider för att anpassa sig efter bussarna.

Hennes dagar blev till 08:40-14:40.... DET ställde till problem för oss.

Joel slutar dagis 13,och jag har ju kunnat som förra året i sista utväg kunna hämta henne och hämta Joel tidiagare på dagis.

Nu felar det på 40 minuter.

Ska jag:

-Hämta Joel,åka hem,vända och sen hämta Lina?

eller

-Hämta Joel och vänta i Fjugesta 40 minuter på att Lina ska sluta?

eller

-Låta Lina gå hem... ;-) 

Känns som det där med buss hem för henne inte riktigt kommer att vara klart till imorgon...

 

Jag är så fruktansvärt trött... så in i bängen jävla trött.

ORKA???

Det gäller mitt barn,MITT BARN,det dyrbaraste jag HAR och jag är maktlös... Jag kan skrika mig blå,men ingen hör mig.

Vi får även kastat rakt i ansiktet att det är skolplikt i detta land.

Ja tack,JAG VET! men det är även kommunens skyldighet ATT se till att mitt barn kommer TILL och FRÅN skolan.

Ska jag skicka iväg Lina imorgon bitti....Hoppas på att någon tar hem henne? Jag vet inte...för jag har hittills inte fått något svar...

Länstrafiken svarade en annan förälder att det är bara att skjutsa.

Alla kanske inte har möjlighet till det,ekonomiskt,kanske saknar körkort,saknar bil,inte är hemma...Finns många anledningar till varför man kanske inte kan hämta sitt barn 14:40! Och varför man inte kan,har man ingen jävla skyldighet att tala om.

 

All energi har gått åt till dessa jävla skolbussar,till den förbannade facebook.

Seriöst...jag vet i faaan om jag orkar mera?!

Efter imorse,har det ramlat in kommentarer om att barn inte blivit hämtade av någon buss,att länstrafiken hittat på busshållsplatser-som bussarna inte åker till...osv!

 

Detta var första dagen i årskurs 1 för mitt barn.

Dagen startade med en bussresa på ÖVER en timma,men en liten tjej som blir orolig och får ont i magen.som redan nu frågar om bussen imorgon,som säger snälla mamma,kan du inte skjutsa mig?!

SÅ.JÄVLA.LYCKAT

tack,tack som faaan lekebergs kommun...

 

 

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Skapa flashcards