Alla inlägg under december 2018

Av Måna - 22 december 2018 16:57

Kanske vi alla skulle stanna upp ett slag och se på allt det vi har.
Jag har många gånger haft långa utlägg om julen för mina barn.
Julens hysteri om alla klappar är inget som lockar mig.
Jag har förklarat för barnen att jag tycker att det var bättre förr,när julen fortfarande var en fin högtid.Att man tog fram det finaste man hade och all den goda maten.Att julen inte alls handlade om dessa klappar.
Mina barn tittar på mig som två fågelholkar och undrar om jag inte är klok???INGA julklappar?Vad är det för mening att fira jul då?
Men just...materialister där!Julen ska inte gå ut på materiella ting.

Vi stressar sönder oss för en enda dag på året.
Vi lägger ut sjukt mycket pengar på saker,saker som är bortglömda om 1 månad(?)Typ i samma veva som granen åker ut.
Vi vill vara tillsammans med alla,men dagens familjer är så uppdelade,att det finns kanske två-tre olika mormor,olika pappor.Vi kan inte vara på alla ställen samtidigt,vi kan inte dela på oss.Stress
Och vi ger oss ut i jultrafiken,stressade för att hinna med att åka hit och dit och hem.
Och vi kraschar på kvällen och somnar som stenar,NÄR barnen äntligen har somnat.
Yeah?!

Nej.jag vägrar stressa på julafton.I år firar vi 2 julafton,så blir det för oss vart tredje år.
Visst är det tråkigt att vi inte hinner med både mormor/morfar och farmor/farfar på samma dag.Men så får det bli.Vi kan inte dela på oss och vara på 2 olika ställen samtidigt.

Jag pratade länge med Lina igår,om värdet på paketen.
Att det FINNS familjer här på 2018-talet som inte har råd med denna högtid.
Att det finns barn som inte får julklappar,för att det inte finns pengar.
Finns inte pengar att köpa all denna julmat för.
Jag säger inte till mina barn att vara tacksamma,utan jag vill att dom ändå tänker på detta.Att man ska vara glad för det man får-alltid!Även om det inte är exakt det man önskade sig.
Att kanske,om man kan,hjälpa till.Alla kan faktiskt göra nått!!!

Jag önskade så att julklapps hysterin skulle lugna ned sig(till skillnad mot nu-när den toppar handeln mer å mer för varje år)Och att flera människor skulle samlas och vara lyckliga,för ATT dom just får vara tillsammans denna högtid.Att vi har varandra-för vi lever bara ett liv.
Att vi skulle glädjas mera för att vi får vara tillsammans<3

Vad spelar dagens julklappar för roll om 5 år?
Varför är det av högsta vikt att få dom senaste sakerna på jul?
Nej...bara jag år efter år får fira jul med mina nära och kära spelar ingenting annat någon dom helst roll!<3






Önskar alla en God Jul!

Av Måna - 20 december 2018 12:57

En (enligt mig) värdelös dag för barnen i skolan!
Slutar kl 10:40...känns som det hade varit ett perfekt avslut för jullovet igår.Dom hade ju ändå julavslutning i kyrkan då,hela skolan.
Men nu vart det som så här idag.
Och eftersom jag ändå skulle nedåt och handla,erbjöd jag mig att hämta ungarna idag!

Dock betyder 10:40,tjugo i elva.
Jag är klar i stallet cirkus 09.
Duscha och tvätta håret.
Sminka mig.
Och nu skulle jag,enligt min plan,åkt och hunnit handla INNAN dom slutat.
Tjugo i elva var det ja....
Så nej.Jag hann inte handla innan.

På söndag ska vi ju bort på uppesittarkvällen.Det är väl inte som så att barnen tycker att det är SÅ kul.
Men eftersom vi slutat med godis här i huset,så mutar jag dom helt enkelt med varsin påse på söndag kväll.
Och för att ?fjäska? lite-för att dom var tvungna att följa med till affären,så fick dom välja vilket godis dom ville till söndag.

Men så...tre meter in i affären,hottade Joel en slime-hand och Lina ett gossedjur.Som absolut bestämt var tvunget att följa med hem.
Nej.
Jag är så ur trött på gossedjur och leksaks ?skit? som ligger och skräpar i hela huset.Vill inte ha hem mer(ångest delux för julafton)
Så absolut bestämt NEJ!

Joel måste ha sniffat strösocker...då han for runt som en galning i hela affären,tutade som ett tåg och här å där stod han och shufflade...
Det var även nej,nej,nej till det mesta som dom kom farandes med!

Jag handlar inte längre med barnen.Det var väldigt länge sedan.Det händer att 1 barn kan chilla med in på affären,men inte 2.
Jag har lixom glömt bort hur det är.Glömt bort allt tjat och alla nej,nej,nej jag hela tiden måste säga.

Det var två sura ungar som hoppade in i bilen.
Fin start på jullovet...griniga ungar!
Well...det går över!
Men tack så mycket mamma för att du hämtade oss och vi inte behövde åka buss ;-)

Av Måna - 19 december 2018 09:55

Exakt så känner jag mig som.
Kommer verkligen inte iväg till badhuset,eller ut på PW.
Fast det där med PW kan vi lägga ned just nu i detta väder.
Jag och Elsa tog en lång promis i förrgår på åkern.Det var bökigt att gå och jag fick massvis med snö i skorna...men det var skönt ändå!
Jag tänker att jag tar i med kraft-tag efter nyår istället.
Då lär motivationen vara tillbaka och det sista av förkylningen borta.

Imorgon börjar jullovet:-) som jag sett fram emot det!
Inte för att den här familjen tar sig sovmornar,utan för att slippa stressen.
Stressa upp,stressa med frukost och stressa till bussen.
Gå upp tidigare för att slippa stressen känns inte humant för barnen.06:15 går dom upp...Då har vi iaf lite över en timma på oss innan bussen kommer...
Ledighet betyder att vi kan ta dagen precis som den kommer,det är värdefullt!

Annars är allt som vanligt.
Magen fortsätter krångla :-/ Och det är bara att acceptera att jag är inne i en SÅN period nu...lagom till jul-kul...!
Kan inte göra nått åt det!
På programmet idag tänkte jag bädda rent alla sängar,kanske börja slå in lite julklappar samt den vanliga städningen.
Igår var jag till stan och handlade åt min make.
Jag vart helt slut!!!Va faaan?!Orken???Nu vet jag dock oxå att det är vinter och att det inte alls är min tid på året...jag hade lätt kunnat packa en väska och dragit till Spanien.Återkommit typ så där i slutet av april.DET hade funkat bra för mig...men nu funkar det heller inte att göra så,inte i dagsläget,men en dag så...!!!(nu pratar vi dock minst 30 år fram i tiden,haha)och då vet vi ju inte alls hur livet ser ut!

Längtar till våren...fast den är så avlägset långt borta!Vintern har precis börjat-och dom värsta månaderna är kvar,januari,februari och mars!Då jag typ trillar ned i det svarta hålet och omöjligt kan hålla mig kvar vid kanten.
Förra vintern gick bra,och det berodde på allt det här med huset.
Inte en ledig dag,fullt från morgon till kväll med både planering,frågor och folk i huset.
Då gick vintern så fort.
Jag ÄR en projekt människa.Jag måste ha saker eller mål att sträva för,det måste hända saker hela tiden för att jag ska må bra:-)
Och nu är det lugnt med projekt.
Till våren har jag ett stort projekt samt att husvagnen ska ned till Öland,vilket kräver rätt mycket planering!MEN vi är inte där än...det är långt kvar!

Det blir ju en till säsong på Öland,fast jag sa nej till det i höstas.
Jag kände att det fick vara bra,att vi gjort Öland nu.
Och framför allt,att vi pendlat tillräckligt.
Men så vart det ju inte... och då,när vi åkte hem med husvagnen tittade vi på varandra och jag sa till gubben:Vi kommer inte härifrån va?Vi kommer inte lämna Öland va?Vi kommer fortsätta år efter år hit?
Och han tittade tillbaka på mig och skrattade:Nää...vi kommer tillbaka år efter år,kommer aldrig kunna lämna Öland.
Menar är det en till sak i det hela,och det är priset.Platsen ökar i pris för varje år...och jag känner lite granna att vi nu i år betalar taket på vad det är värt!
Vi gör aldrig något,som bio eller restaurang besök eller nått annat,vi åker aldrig iväg-förutom husvagnen.Vi lägger alla sparade pengar på husvagnen.
Inge fel med det-det är ju vad vi vill!Men campingen ÄR dyr och vi skulle säkerligen kunna halvera den avgiften om vi sänkte våra krav och letade reda på en annan camping,även närmare!
Så här känns det nu,men när vagnen väl är på plats och vi är inne i perioden-vill vi inte för nått i världen byta camping!
Nu känner vi ju dom runt omkring oss,och det är inte alls som första året vi rullade in med vår vagn:-)
Nog om det!

Jag ska ta tag i dagen nu.
Börja med att kasta ut dessa kattungar som hellre har race inne än ute!!!
Och som ständigt skall vara där man är...
Sen kör vi!
Dagen blir inte bättre än vad man gör den till!

Av Måna - 15 december 2018 16:56

Förkylningen som VÄGRAR att ge med sig!
Känner mig total kraschad,sak ad på motivation och ork...
Inte besökt badhuset på 3(!!!) veckor nu...åh,suck och stön!
Ingen mer PW heller för den delen:-(
Haft för mycket att göra helt enkelt...ja,det låter som en dålig ursäkt!!!MEN det är helt sant!

Igår fick jag även årets ?mag-utbrott?...Det var sjukt länge sedan nu.Men så igår:-(
Efter blev jag sängliggandes från ca 13-16 med dessa vidriga smärtor!
Det kändes bättre efter att vi släppt in hästarna så jag min dumma gös åt mat med dom andra i familjen...och så var det igång igen!!!23:30 lämnade jag toaletten och dog i sängen.
Imorse när jag klev upp,svartnade det för ögonen på mig.
Det i sig är inte konstigt,vid dessa utbrott tömmer magen ur sig precis ALLT:-/

Vaknade tidigt och tassade ned till köket.
Att få sova lite längre på helgerna är sååå skönt,men när man vaknar av sig själv då?
Kan nog ändå bara konstatera att det är minst lika skönt att starta dagen helt ensam i köket med min kaffemugg.
Joel kom ned först,med sina kalendrar.Sen kom mannen som varit ute och vänt en sväng,och sist-när vi andra var klara,kom Lina!

Degens att göra var pepparkakor.
Jag som inte gillar pyssel,julstök och så även julbak-hoppar helst över detta pepparkaksbaket alla dar i veckan.
Men dom är äldre nu,barnen,så dom klarar sig i princip själva:-)Jag behöver bara stoppa in och ta ut ur ugnen.
Detta år hade jag bestämt mig att prova göra ett pepparkakshus.
Jag påminde barnen om att detta är en ?engångsföreteelse?...kommer INTE att hända igen!!!!
Men jag kan bocka av det på merit listan för livserfarenheter nu;-)
Över-seriös som jag är (njaaa...ibland)så ritade jag mallarna helt själv!!!Så stor eloge till mig för det;-)
Nu...återstår bara att limma ihop detta hus...och det är nog HÄR som det kommer hå rakt åt pipsvängen...!!!
Men...kan tillägga att jag har en väl genomtänkt plan för detta;-)
Det kan inte gå fel!!!

Imorgon ska vi fira vår blivande sex-åring.
Vart faaan tog tiden vägen?!1 termin kvar snart...sen början HAN ettan efter sommarlovet!!!
Jisses...hur har detta gått till?!Eller ja...vet väl mycket väl hur det gick till!HAHAHA!!!

Nu vankas det alldeles strax mat här,ska bara i lugn och ro ta och dricka ett glas vin;-)

Av Måna - 10 december 2018 11:46

Det var måndag igen:-)
Vi försov oss inte imorse...men på något konstigt vis vart vi ändå sena.
Joel hade gått ut,Lina höll på att klä på sig och jag hade varken fått på mig kläder eller kopplat hunden,då Joel kikar in genom dörren och säger:Hörrni....jag tror bussen kommer!
Och alldeles riktigt-där kom bussen farandes!
Jag skrek på Joel att springa ned till bussen,samtidigt som jag fick fram en ficklampa och började vifta med!Lina for ut genom dörren och sprang som en tok över gräsmattan!
Med bussen kom dom:-)
Bättre planering imorgon!Men det var ändå en så skönt och lugn morgon.
Jag älskar att vakna med ett lugn på morgonen...att barnen vaknar lugnt och stilla och alla djuren i huset kommer in och startar dagen i sovrummet!

Inne på tredje veckan med denna hemska förkylning nu.
I tisdags var jag till vårdcentralen.Vill konstatera att jag inte fått lunginflammation,och det var det inte heller:-)
Jag fick slemlösande brustabletter och hostmedicin.Denne hostmedicin skall tas på kvällen,men jag har själv doserat upp den till morgon och kväll!
Jag är inte alls bra,men pytte lite bättre.
Så idag drog jag på mig bästa Kina-skorna och tog en PW med Elsa.
Jag hoppas verkligen inte att jag får sota för detta nu!!!!
Och jisses vad skönt det var att ÄNTLIGEN komma ut på våran runda:-)
Det spelade inte ens något roll att spellistan blev skit...det gick så bra ändå!Och det blev inte heller sämsta tiden vi gått på.
Känner mig helt klart nöjd.
Nu hoppas jag att hostan ska försvinna lite mera-så att jag kan åka och simma igen:-)
10 cm i midjan har ?försvunnit? och några kg på vågen-det gör mig överlycklig OCH ännu mera motiverad att fortsätta.
Well...nu har jag gjort detta så länge,så att det har omvandlats från ett måste,till ett vill!Och inte något jobbigt-utan något som är skönt!!!

Vi börjar sakterligen närma oss jul...och jag är egentligen bara klar med barnens julklappar-som i år vart svin dyra!!!Men jag slog ihop det med deras födelsedagspresenter,frågade naturligtvis om det var okey först!
Och det gick dom med på:-) Joel fyller snart 6 år!!!!!!Och vi ska väl klämma in ett kalas här innan jul.
Han vill ha ett födelsedagskalas för sina kompisar oxå...vi får se när vi ska ta det!!!

Dagen idag är lugn!
Ska hoppa in i duschen nu och sen fundera ut vad vi ska äta ikväll.
Det var storstädning här igår-så behöver bara ta diskmaskinen nu på dagen:-)
Kanske ta och fixa sista julklapparna;-)




Av Måna - 2 december 2018 20:36

Men piss förkyld!!!
Tredje gången...och nu slog det ut på riktigt:-/
Så det har inte blivit så mycket som en promenad...på över en vecka!!!!
Jag hoppas på att jag och Elsa kanske kan ge oss ut på en runda i långsamt tempo imorgon!
Foten är helt paj...så vi får se...

Så under tiden...har jag fixat klart badrummet!Målat,lagt golv och målat lite till:-)Det är klart!
Igår knuffade vi in det nya badkaret...en CP-dörrkarm på endast 55 cm och det minsta badkars höjden jag hittade var på just 55 cm ;-) MEN så är ju inte en enda vinkel/dörr/vägg/tak/golv rak i detta hus-så badkars helvetet gick INTE in.
Makens idé var att hämta motorsågen och kapa upp hål så vi skulle få in det!
Och min idé var att ta i utav bara faaan.
Min idé gav resultat i en repad karm,men ett badkar INNE på toaletten:-)
Det kommer aldrig ut därifrån helt...
Men vem kommer på den idén att sätta dit en SÅ smal dörr in till toaletten?!!!Galet ju!

Julpyntet ha även kommit upp i år,I tid!
Jag gav mig in på mina grankransar med att pynta dit julgranskulor (små) i silver:-)
Sen fick jag upp 2 nya stakar och skulle ge mig in på stjärnorna på fot.
När jag stod och tittade på dom i affären,hade dom silvergråa stjärnor-vilket passar ju toppen i köket.
När jag kom hem och öppnade förpackningen var det VITA stjärnor:-/
DET kunde dom väl ha skrivit på en lapp-att dom BYTT stjärnor på visningarna...
Sen gick det inte att veckla ut dom där stjärnorna...och när orden ?rövstjärna? och bajsljusstakar? började bubbla ur munnen på mig,kom maken lagom in och fick ta över!
Han brukar alltid få göra detta varje år,då jag tappar humöret...
Men det gick ju bra...en stund iaf!;-)

Sen har det inte blivit så mycket mera...!Men det räcker.
Ibland kan det faktiskt vara ganska skönt att lugna ned tempot lite granna.

Nu ska vi diskutera framtiden,jag och maken;-)
Ska bli spännande att se vem som vinner diskussionen...!!!
Jag har andra idéer som jag vill framföra oxå;-)

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Skapa flashcards