Alla inlägg under juni 2015

Av Måna - 30 juni 2015 21:22

ny dag nya tag...som jag var eviga dag tänker.
Imorse vaknade jag av att Lina klängde på mig fram å tillbaka..Dry martini-aka Elsa hade snott hela fotänden...
Mitt morgon-humör.Sen sätter vi punkt för det;-D

Dagen till ära skulle vi åka och hämta ensilage till hästarna hos syster.
Vi var BRA i tiden-då sis meddelade att hon inte var hemma mellan 10-11....hum!
Dock hann vi förbi macken och hämta sadelgjorden som jag köpt:-)

I nya bilen.
Har vi NYA regler.
Barn får inte ha skor på sig.Barn får inte äta.Barn får inte dricka.
Vi har en nästan helt ny bil,och vi ska försöka ha den så-så länge som möjligt!
Joel är allra bäst på det där med skorna;-)
Lina är Lina...:-D
Dock är Lina ganska noga att notera att även MAMMA heller inte får äta,dricka i bilen...så klart....
Därför får jag numera smyg äta riesen i bilen.
Höja musiken så att hon inte hör prasslet från förpackningen,ducka för backspegeln och snabbt mosa in en i munnen...
Smygäta,det gör väl ALLA föräldrar???
Jag gör det iaf...både för barnen,Stefan OCH mig själv;-D

Igår kväll avslutade vi dagen med att Lina red Lollo!
Vi kan just inte göra så mycket annat än att skritta runt gården här hemma.Så vi fick öva på lite styr-övningar.
Avslutade med att longera Lollo,UTAN ryttare på gräsmattan!
Tänk att små köttbullar och kan springa fort och bocka!hahaha!!!!
Skulle ridit Thiff ikväll-men tar på sikte imorgon istället:-)
Ska upp till skogen en sväng!Så tur var väl att det inte blev idag,då jägarna är i full fart där uppe:-/

Det var lite stressigt imorse...så tydligen glömde jag Joels bajs-blöja i ett litet paket på skötbordet imorse...
Mmm....där har den legat och spridit jäst-bajs-odör heeeela dagen(!) shiiiit....i bokstavlig mening;-)
Well...sånt som kan hända!

Hel dag hos syster.
Lina sååå nöjd att få leka med KajsaStina och Joel smurfande runt i sitt egna tempo:-)
Jag fick sitta ned,ta det lugnt och prata!Vilken härlig dag!!!
Sen somnade båda kottarna i bilen på väg hem...
Iof är det ganska skönt...Lina har numera intagit SÅNG i bilen till en ny nivå.Hon sjunger ALLA sånger hon kan,så högt hon kan,avslutar den ena för att starta den andre...
Som mamma,kan man bara säga att hon är duktig,att hon kan så många sånger:-)
Efter trettio stycken brukar jag diskret höja musiken,vilket bidrar med att Lina sjunger högre.När jag sänker,sjunger inte hon lägre;-)
7 mil enkel resa till syster,då har hon sjungit ALLA sånger hon kan,flera ggr vardera och även hittat på egna versioner på dom(!)
Jag kan dom utantill.
I olika versioner.
I olika ljudstämmor.
I sömnen.
MEEEN....fan vad tyst i bilen det skulle vara utan henne...
Ibland längtar jag tills hon kan sitta fram i bilen,men då kan jag verkligen INTE smygäta riesen:-O

Vi rullar på semester snart.
Jag har sjukt mycket å göra innan.
Så fort hus/djur/gårds vakt kommit-åker vi.
2 veckor semester.2 veckor semester på Öland.
:-)
Jag längtar,sååå mycket och hoppas att vi får en toppen semester:-)

Hos syster:-)

Mamma,syster och jag....vääääldigt länge sedan:-)

Mamma<3

Ena kaninen fick ny bur idag...han blev lite matt(!!!) ???

Av Måna - 29 juni 2015 13:34

måndag och veterinär besök för tjejerna!

Det tig tid,vääääldigt lång tid(!)
Mycke folk när vi kom dit,så blev 30 minuter senare än vi hade tid.

Problematiken hos veterinären:
Elsa tycker inte om andra människor.
Nicki tål INTE andra hundar.
Till min stora förvåning tycktes Elsa verkligen gilla veterinären:-) Ingen utskällning alls fick hon:-)
Elsa lät henne klappa henne,nosade henne i örat och var rätt nöjd med situationen.
Ta spruta gick jätte bra(förra året slutade det med spruta i rumpan)lyssna på hjärtat var inga problem,dock fick jag visa tänderna-men vet. fick titta på dom!
Så stolt över Elsa!!!!!!:-)

Nicki..... Börjar med att hon får syn på en liten vit bomulls tuss på parkeringen.Raseri utbrott i bilen...:-@
Hon trippar sedan glatt in till vet. och sätter sig å skiter på golvet!(men skjut miiiiig!!!!!)
Hon jamsar runt,hoppar upp på behandlings bordet är är så där glad som vanligt.Lite mutter när hon fick spruta,men visade glatt sina tänder och lät vet. lyssna på hjärta.
När vi sedan skall gå ut till bilen...sitter en ståtlig,svart,Grand Danois hanne och väntar på sin tur.
Tro inte på faaan att Nicki får damp utbrott mot denne herre?!VA I HELV....
Tur att hon är så jävla liten och lätt,så man kan lyfta henne i kopplet och dingla ut henne genom dörren.
Elsa sket i brallan av synen av denna GIGANTISKA herre och försökte springa prickarna av sig mot dörren.
En fort framåt,en ilsken,arg,rabiat,fradga tuggande råtta hängandes i kopplet....mot dörren.... Denne herre...morrade och gjorde ett utfall.
Vi var då halvvägs ut genom dörren och jag skriker åt Lina att mamma kommer tillbaka.
Ett enda ord:Jävla Råtta!!!!

Tillbaka in för att betala.
Han med grandisen frågade om det var mina hundar?Han blev så förvånad,hans hund har aldrig morrat och gjort utfall mot andra hundar.
Hum...vem skulle INTE gjort d samma när man ser en sådan liten spännig råtta???;-)
Jag fick sedan klappa denna herre(hunden alltså,inte husse) ;-)
Kände mig som ett litet barn som vill klappa hund...kastar mig ned på golvet bredvid grandisen och klappar.Helt jävla salig!!!!!
Var tvungen att bita mig i läppen för att INTE små nypa honom i hans hängande "läppar"...dom var som Chers!!!!!!
Åh....blev tårögd av synen på denna hund...
Saknar dom SÅ mycket,mina ängla-hundar!!!!Mina stora fina,älskade grandisar!!!!
Bella <3
Cher <3

Trodde att Grand Danois var passé i mitt liv...att jag inte mera skulle skaffa mig fler.Men efter dagens möte,så vet jag-det KOMMER flera Grand Danois in i mitt liv!!!!!
(Efter råttans tid)

Även om jag är arg på Nicki efter sitt beteende idag,älskar jag henne ändå för den lilla råtta hon är!<3
Och Elsa förtjänar verkligen ett ben:-)

Ciao!!!

Av Måna - 28 juni 2015 21:20

en stycken söndag har passerat.
En bra söndag och en VARM söndag:-)
ÄNTLIGEN en varm skön dag!!!!

Igår,packade jag fikakorg,Elsa och Lina i bilen och for på kennelträff.
Trots lite dåligt med vovvar som dök upp,var det en jätte trevlig dag:-)
Vi ankom strax efter 11 och åkte vid 17!
Fina hundar,trevliga mattar/hussar,lekande barn och den super Goa uppfödaren själv:-)
En toppen dag helt enkelt!
Elsa börja med å muppa sig,lite grinig och ur fas.
Men hon fann sig och lugnade ned sig ju mer tiden gick:-)

Idag har 5 tvättmaskiner blivit tvättade.Hängda ute.
Det luktar så gott runt i hela luften kring tvätten när man hänger ut den:-)
Underbart.
Måndags uppgiften är med andra ord gjord;-)
Imorgon ska Nicki och Elsa till vet. och vaccinera sig:-)

En liten stund i soffa,sen hägrar sängen:-)

Elsa på kennel-träff!

Ibland...gör det även ONT att ha hund...

Kvälls-mys med den här raringen:-)

Leotine v hogenhof!

Av Måna - 26 juni 2015 22:02

Så var ännu en fredag avklarad:-)

TRÖTT Nicki!

Av Måna - 24 juni 2015 21:23

idag packa vi in oss i bilen,ut till syster för å hämta mat till hästarna.
Blev liiiite snopen över att möta syster på 2 hjul i en av kurvorna sista biten...
Hon hade tydligen glömt bort att dom skulle vara på annat håll.
Det spelade inte så stor roll,för min del-men Lina....;-(
Joel somnade vid odensbacken och sov under tiden och vaknade vid sköllersta på vägen hem.
När vi nästan var hemma började han ropa:Åssa,Åssa!
Lina kraken,grät typ halva vägen hem;-(
Hon hann ju bara typ in och sen ropade jag ned henne igen...

Jag hade "hemuppgift" att rida Thifany här hemma.
Meningen var igår,men kom lite annat emellan.
Men idag blev det av.
Det var en humlans massa trixande innan vi ens kom ut ur stallet...sadelgjorden passa inte,å eftersom jag har alla saker i huset,fick jag springa in igen-tog med hennes sadel ifall inte andra skulle passa.
Mannes förra passade bäst,men inte 100 ändå.
Well...vi kom ut och vi kom iväg.
Och från en slö,sur,ovillig häst i söndags-hamnade jag på en pigg,framåt och positiv häst idag!I 40 minuter var hon lika pigg,framåt och positiv på åkrarna runt omkring!
Från i söndags,när jag fick "banka" igång henne i trav,fattade hon trav av bara en svagt ljud!
Kul!Öronen framåt:-)
Ute hos syster har hon ju haft westernsadel på sig,jag har även starkt varit inne på en själv.
Under åren som gått...har lixom balansen försvunnit,man är inte som förr...
Men...med arselt i hoppsadeln igen,kunde jag bara konstatera att jag kände mig hemma med den!:-)
Jag satt bra,jag hade bättre balans(?)jaa...den är helt suverän faktiskt:-)
Å ja....jag har väldans problem med delade tyglar...idag kändes utrustningen perfekt:-) Jag blir aldrig en "riktig" westernryttare jag;-)
Men hon behöver sig nog ett nytt träns;-)
Helt klart var det bara SÅ underbart:-)
Och vilken go häst jag har:-)
Imorgon är det Linas tur:-)

Imorgon är det även Ica maxi som gäller....
Ja,jo...dom får följa med båda två.
Dom KAN vakna på bra humör båda två imorgon;-)
Klart vi klarar det där:-)

Elsa spydde i grovköket förut...luktade satan-gatan!Någe skit som hon åt på vägen ned till farmor,var tvungen å gå dit och stänga av diskmaskinen.
För att verkligen få det rent efter torkning,tog jag klorin...så jävla smart upptäckte jag nyss...för jag har skvätt på mitt fina turkosa linne;-( fan!!!
Well well...gjort är gjort:-/

Nu väntar snart sängen:-)

Fina Thiffi mitt i rågvete-åkern!

Lite kan man ju smaka på om ryttaren ändå ska hållas å ta kort;-)

Thifany!!!

Av Måna - 22 juni 2015 21:07

idag...har det varit en måndag.
En måndag innehållande både sol,regn,blåst och lite mera sol:-)

Vi började dagen med att följa med Stefan för lämning av Navaran på verkstad...borde ju få klippkort där tycker jag!
Lina och Joel bestämde billys panpizza till mat... Jag säger TACK Billy,men va sjutton...kan det verkligen vara gott???
Det smakar ingenting.
Flottet rinner ur förpackningen.
Konsistensen är likt kattmat.
Nej tack!
MEEEN...Lina och Joel tycker om det,även Gorbys....
Lina kan tjata om panpizza,Gorbys och nudlar(???) WHAT the heck?!
Varför tjatas det inte potatis,kött och sås?!;-)
Å jag är ändå snäll,så IBLAND kan dom få det till mat.
Känner mig som en dålig mamma när det händer...
Well well....dom måste väl oxå få bestämma mat någon gång.
Dom tjatar ju iaf inte om "köp" pizza och McDonalds.

Idag tog jag tjuren vid hornen och släpade fram högtryckstvätten.Tvätta balkongen...
Svärmor målade den på eget begär när vi skulle gifta oss.
Jag och Stefan tyckte varken bu eller bä om det.Men hon propsade på om det-och gjorde det.
Det blev ju verkligen skit snyggt:-)
Nu har det gått 4 år...den övre delen på balkongen har blivit grön...och när man tittat på den-har det faktiskt inte alls sett bra ut:-/
Och går ju lixom inte att missa den...
Så idag,var det dags för tvätt!
Hade ett hell att få igång vattnet till å börja med...:-/
Det har lixom hänt NÅGONTING.
Sen när jag väl var igång,kom häll-regnet.
Barn som vrålade,hundar som fick damp...say no more.
Vi kom in,vi hann inte bli SÅ blöta.
När det slutat regna,kunde jag fortsätta arbetet.
Fortsatte med bord och stolar som stått där under,dynbox som agerar leksaks förvaring,stuprännorna,entrén...och även torkvindan;-)
Rent var det här!:-)
Imorgon blir det makeover;-D

Joel somnade i bilen när vi åkte för att hämta hem Navara igen.
Lina ville ha jordgubbar,från 4 jordgubbsförsäljare i lilla Fjugesta till helt slutsålt?
Ehh....va?
Det är väl banne mig inte slut på jordgubbssäsongen än?
Utanför Coop,stod det en försäljare kvar.
Ratta in pärlan,sprang ut och tanten före mig,köpte dom 6 litrarna som var kvar;-(
Hum...
Fick bli ballerina kakor och Sveas bullar till fikat istället.
Det gick ju det med:-)

Joel sitter uppe,vill INTE sova...Den lilla stunden sent på eftermiddagen gör så humlans mycket på kvällen sen.
Små mullrar av åska runt om oss.
Blä...jag HATAR åskan,jag är livrädd för åskan...å så ska man bita ihop,vara stencool och lugn-för att INTE skrämma barnen :-O
Aj aj aj...föredrar när dom sover om det åskar!

Hundarna i detta hus aka Nicki och Elsa har fått knäpp(!!!)
Nicki har börjat tugga sönder saker(???) vilket aldrig hänt som nu tidigare?!
Inget har ändrats här hemma,förutom Elsas beteende.
Elsa har blivit nollad.
Hon vart skendräktig...märkte inte så mycket i hennes beteende just då.Men nu....hörseln försvann tydligen,vad man får och inte får göra har hon tydligen glömt.Och när vi gått och lagt oss-går hon bananas i heeeela huset:-O
Springer runt,snor kattmaten,jagar katterna... I tre nätter i rad nu,har hon fått sova i sin korg ute i grovköket.Hon verkar just inge ledsen för det,bara mitt samvete.
Så när kvällen kommer,ligger hon lugnt å skönt å sussar i sin fåtölj,MEN så fort vi lagt oss till ro i sängen-far hon upp från sin korg och börjar med sina otyg(!)
Va sjutton....
När vi är ute,hon som tappat hörseln,sticker hon iväg...kommer INTE när jag ropar på henne och har ett flertal gånger tillåmed rännt ned till vägen...
Idag fick hon sitta fast.Hon tog det oxå med ro och la sig faktiskt avslappnat i gräset:-)

Nu mullrar det lite mer å lite högre....:-/
Det var fint att se ovädret på håll...

Ny tvättad och fin:-)

Linas rabatt...hon är VÄLDIGT stolt över den:-)
Blommorna har hon och Stefan omplanterat från gräsmattan.Det gröna i mitten är havre som hon planterat själv:-)

Ända ute blommor vi har,och dom sköter sig själva:-)

Lördagens jobb....skotta/ösa/peta bort nedtrampad skit-som legat där i en 6-7 år(!)
Goosig doft kan jag lova.... och efter dessa dryga 40 metrarna,var både jag och Stefan rätt möra i ryggarna...

Nu blir Stefan glad för att HANS pärla får komma med på kort ;-)

Av Måna - 21 juni 2015 17:30

söndag idag,ligger fel i dagarna-då det kändes som söndag igår:-)
Midsommar helgen är över...en bra sådan:-)
God mat,mätta i magarna och glada barn.

Idag har vi farit heeeela vägen till Sörmland.
Skulle hämta hem Thifany.
Och skulle inte rida...vilket dom ärnebäcks-människorna hade en annan åsikt om...;-)
Dom är så beslutsamma där ute,så är ju bara å göra som dom säger:-D
Så blev en lektion,i konstiga skor,icke ridkläder och omotiverad...
Men tyckte ändå att det gick bra:-)
Lite sur var hon allt,Thiffi,men trött blev hon(OCH jag)
Smärtar värst i sitt-benen!:-O
Nu är hon hemma igen:-) Så är en hel del iiihhh och ännu mera iiiihhh i hagen.
Tror dock inte att Leotine och Lollo saknat henne så värst mycket...;-)
Lina såg jag inte röken av från att bilen stannade-tills vi skulle åka igen:-)
Joel fick låna jockes peltor...detta var tydligen jätte spännande för honom,då han frös till is och stod helt stilla,Sen gick han bredvid Jocke på ridbanan och samlade små stenar medans jag red:-)

När vi anlände hem,klippte Stefan gräset.
Joel och Lina somnade ju i bilen på väg hem.
Men Joel hoppade i sina tjusiga foppisar och hängde med på en tur på gräsklipparen.
Lina höll mig sällskap i köket,när maten skulle förberedas.
Dock hände en liten olycka och Joels ena foppis vart överkörd av gräsklipparen!
Total massakerad vart den:-( Och dom som var så fina,i en lite speciel modell-inte som dom vanliga foppisarna!well...får ragga tag på nya,försöka iaf!!!

Nu väntas grillat.
Härligt väder som varit idag:-)
Och ÄNTLIGEN lite sommar känsla har kommit!
Vi säger skål och trevligt avslut på helgen:-)

Av Måna - 19 juni 2015 10:36

Så känner jag idag... 

Jopp...Det har regnat oavbrutet sen vi vaknade.Folk skämtar om det svenska "Midsommar vädret",javisst...Men kan känna:Det har regnat hela jävla våren.....

hela juni har regnat bort...Ingen "YES" känsla över att sommaren är här...känns mer som en vanlig höst.

Man skall inte vara bitter över vädret,då vi iaf inte kan styra över det.

men det mesta är så väder beroende,det mesta man ska göra faktiskt.

EN vecka var det bra väder...veckan med vårbruk,tacka sjutton för det iaf:-) Men sedan?

Inte en enda "vi sitter ute kväll" inte en enda "tror jag fyller vatten i den lilla poolen"... DÄRFÖR är jag inte alls på humör idag.

Fjantigt värre,att bli sur över vädret.Fjantigt är rätta ordet.

Men den 19 juni,ska man väl inte behöva ha vinter kängor och vinterjacka på sig?!

makalöst!


Vi har fått ändra våra midsommar planer.

Blir ingen sväng med Hobbert till syster.

Lina grät i över en timma igår ;-( 

Försökte förklara för henne så gott jag kunde varför vi inte kan åka.Hon hade andra förslag till varför vi SKULLE åka... Nu har hon inte sagt något om det,idag,ännu....Förklarade att hennes ideér inte skulle funka i praktiken.

Festligheterna skulle hållas ute.Och vi kan inte låta Joel kraken sitta i en barnstol hela kvällen.

han är för liten för att följa med dom andra barnen in i huset,vilket han naturligtvis skulle vilja.han kan heller inte gå runt ute i regnet... 

Så vi får stanna hemma.

Får ta på sikte att komma iväg till nästa år.

Det blir ju midsommar iaf.


Blir nog att ta in hästarna över natten ikväll.Skulle ju enligt vädret regnar heeeela dagen,regnade nästan hela dagen igår och under natten.

Dom kan gott få komma in en svända och sova i torr spån:-) Så får jag ju lite å göra imorgon;-)


Nu dags att dra igång på den här dagen!

Ciao!



Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15 16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Skapa flashcards