Alla inlägg under oktober 2016

Av Måna - 25 oktober 2016 16:10

Joho....jag tog mitt förnuft till fång och ringde 1177 i söndags.
1 timmas telefonkö:-O Fick komma in på en tid till jouren där dom kunde konstatera lunginflammation:-/
Mmm...
Jag blev så arg i lördags när jag låg däckad i soffan halva dagen och min köra man och hans mor hävdade att jag "inte var så sjuk" :-@
Men det är tyvärr så här hos oss.Råkar man säga att man mår dåligt,är det aldrig så allvarligt och "ja ja"...men när somliga andra insjuknar i minsta nysning är det "oj oj oj".
Det var lite därför jag ringde...orkade inte mera,och orkade inte höra "det är inte så farligt".
Det lät annat sen.... och Stefan hävdade att han inte kunde veta pga att han inte hade alla symtom för att kunna ställa en diagnos... Troll;-)
Men nu fick jag antibiotika och en flaska cocillana-suveränt!!!
Har väl aldrig druckit så mycket vatten som nu dom senaste två veckorna... vilket även resulterat i panik pinkenödhet i tid och otid :-/ Vissa nätter tycker jag inte jag gör nått annat än ränner på toa:-(

Jag körde in Hobbert till stan idag.
Jag orkade inte med å ha han ståendes här heller(mycket som inte orkas just nu)
Men först fick jag snällt kånka in 2 påsar tältpinnar,1 st förtält och 1 st bord...Det är bra att inte ligga på latsidan när man är sjuk tänker jag...
När jag hämtat kidsen var det bara att veva upp stödbenen och koppla...bara...husvagns jäveln hade typ sjunkit 10 cm...så hur jag än gjorde-gick det inte att veva högre och bil-fan var som minst 3 cm för hög.Då får man putta...kavla upp ärmarna på jackan i regnen och putta 1800 kg super klump...hela 3 puttningar INNAN det gick att få på vagn jäveln!!!!
Sen så...var det bara att kånka in oss till Örebro!
Nu står han där inne och väntar på en ny härlig familj med nya äventyr!:-)
Kanske man ser den någonstans:-)
Så... för tillfället kan man ju säga att vi är husvagns-lösa(fast vi inte är det egentligen-eftersom Hobbert är och kommer vara MIN vagn tills den nya är leverans klar) och vi hoppas ju att månaderna i mörkret går fort;-)
Måste dock åka förbi någon dag med gardinerna till förtältet-som jag naturligtvis glömde hemma...

Lite sen,lite stressad blev jag när jag skulle hämta kidsen.
Ibland kan det ju bli så.När jag passerat nästan alla svinhus fick jag syn på en limegrön "liten" gestalt mitt på åkern.
Vanligtvis brukar varken älgar eller rådjur ha limegröna kamouflage dräkter på sig...så min väldigt snabba uteslutnings metod kunde konstatera att detta var Mr Nunne him self,som i godan ro stod och mumsade spannmåls spill på åkern....!
Det var ju bara att klafsa ut och hänta Mr Nunne.
Han har fått stå inne sen resten av dagen och Stefan får hämta batteriet och koppla på strömmen igen till hagen.
Igår kom även sakerna jag beställt till Nunne:-) Jomen...efter typ 2 månader.Fast nu från en annan affär då jag hävde köpet på den andra.
Så nu är vi fit for fight och till helgen pumpar vi däcken på vagnen och drar en repa:-)
Kanske till å med hinner prova sakerna idag;-) jaa...han står ju ändå inne och är TORR för en gångs skull!
Jävla regnade just nu tycker jag!
Svärmor propagerar för att det är bra-medans jag envist säger emot var gång;-)

En mugg kaffe nu-lugn och ro,efter en jaa...hektisk dag!
Ska fundera ut vad det blir för mat till kvällen oxå!
Lina kom och ville ta med sig en kompis idag...jag sa åter nej:-/Känner mig som jordens elakaste mamma just nu.
Men hon frågade redan imorse och jag sa nej... Just nu orkar jag inget extra;-( Men så fort jag är bättre igen är det en annan sak.
Igår kom hon och då var dom tre tjejer som skulle leka-men då sa jag nej oxå,det räcker med att ta hem en kompis-oavsett vem dom ska hem till...det får inte bli för mycket,då blir det inte skoj:-)

På vägen hem från stan "firade" vi med milkshake och en frappe;-)
Men kan konstatera att mellan Örebro och Kalmar,är det överlägset Mjölby som har dom allra godaste frapparna!!!! Di andra borde lära sig att krossa isen bättre;-)

På toaletten är man ALDRIG själv;-)

Härom dagen "hittade" jag en tårta i kylskåpet;-) Den var alldeles lagom och var skit god!

Hobbert har nog aldrig varit renare och finare inuti;-) Känns BRA att lämna ifrån sig en VÄL städad vagn,speciellt när utsidan idag blev redigt skitig:-/

Av Måna - 22 oktober 2016 19:52

Orkar inte!!!
14 dagar med förkylningen as hell!!!
Under dessa 14 dagar,har Lina avklarat en mindre magsjuka och även Stefan fick några baciller över hoppandes.
Och Elsa som insjuknade igår...

Ipren,hostmedicin och vatten är mina 3 dagliga bästa vänner..och som sagt-varit det i 14 dagar nu.... åhhhh!!!

Får ju inte ett skit gjort av att vara så här.
Orken tar slut med detsamma som man står på benen på morgonen.
Då även inte fått in Hobbert till stan... Städad och klar är han iaf-ska bara kånka in förtält och pinnar.

Så mycket annat har då inte alls hänt den senaste tiden.

I förrgår "tappade" Elsa bakpartiet och kunde inte stödja på sina bakben... detta har ju lixom hänt en gång förut vid kraftig diarre-vilket hon inte hade nu...
Så igår morse,efter att jag fått bära ut henne fick jag ringa djursjukhuset.
1500:- fattigare och vet inte om jag köper vad veterinären kom fram till?!
Ett litet diskbråck...
Men i samma stund hon kom hem-var hon helt som vanligt igen,och varit det sedan dess?!
Stefan tror bestämt att det i någon form ändå har med bajsetiet och göra...även om hon inte var lös i avföringen.
Jo jo... vi fick en utflykt tillsammans iaf:-D
Och igår skötte hon sig exemplariskt!!!!Jag var så stolt över henne när vi åkte därifrån:-)
Min fina,fina älskade prick!

Idag åt vi McDonalds till mat... Ibland får man ju lixom lov att bara lata till sig-ordentligt!;-)
Finns det något godare än en halv rasad BigMac?!mums!!!
Och ja...trots dom kommande magsmärtorna så "unnande" jag mig en Frappe på vägen hem-OCH ja...med senare magsmärtor:-/
OCH nja...det var kanske inte värt det heller:-(

Det är ofta jag undrar hur människor tänker...och det är faktiskt rätt ofta oxå som jag berörs av vad människor gör.Tro det eller ej-det är så!Förra veckan var det något jag såg som gjorde en hel dag till dyster;-( och idag lite samma sak?!
Även om man kanske inte ska bry sig om vad andra gör och vilka val dom gör... eller?!

Något som faktiskt kan göra mig ledsen...är bristen på engagemang från vänner.
Jag har varit hemma i... ja...8 år nu (JÖSSES) och alla runt mig vet det:-)
Men oftast känns det som det alltid skall vara upp till mig att höra av mig,fråga om man ska träffas lixom?!Sällan det är tvärtom...Och under årens gång-har jag kallt resonerat att det är så att man då inte vill träffas.För varför skulle man annars inte höra av sig?
Och känslan som man får att man "tjatar" på folk att träffas :-/
Jag vet att andra jobbar och står i,umgås med familjen!-likaväl som mina bekanta vet hur vi lever här.
Och när man slutar att höra av sig-dör det ut;-(
Det tycker jag är fruktansvärt tråkigt-samtidigt som att det inte bara ska vara från ett håll jämt...

Det är dags att lägga 2 små vilda apor nu...
Och jag tror bestämt att det blir tidigt för min del oxå... orkar inte vara vaken bara:-/
Men fy vilket tråååk inlägg detta blev;-) haha!

Av Måna - 13 oktober 2016 10:46

Andra gången klockan ringde imorse-ville jag ta telefonen och sutta den rakt genom heeeela sovrummet.
Höra den krascha och tystna,för att bara kunna somna om igen...
Men vid närmare eftertanke,hade jag verkligen ingen lust att spendera förmiddagen på m-berg för införskaffning av ny telefon:-O
Istället kom en liten arm som stadigt höll om mig,en liten näsa som borrade in sig i min kind och en liten viskande röst:Jag elkar dig mamma!
Men HUR lätt är det då att gå upp ur sängen?! <3
Ville ju bara stanna tiden där och då-suga i sig den underbara stunden,av denna sjukt Goa Joel INNAN han byter skepnad till det lilla monstret;-)

Förkylningen är ÄNNU värre idag...jag lovar,jag kommer dö!!!
Jag tror att den konstanta ihållande huvudvärken är värst.Men kan heller inte andas,hostar upp något grönt skit äckligt trög flytande och börjar nu få ont i halsen...
Jag orkar inte!!!!
HATAR förkylningarna!!!!!

Det vart ingen dammsugning av Hobbert igår....
Vi gick ned till farmor och pratade om årets julbord:-)
Nu var DET klappat klart och bokat.I år blir det ett nytt ställe att besöka:-)Hoppas att det är bra!
Så...latsidan igår betyder dammsugning/skurning idag av Hobbert!
Så...kan jag kanske,kanske köra in den imorgon!:-)
Tänkte även Lina skulle följa med in,dom har ju en lika modell som vi beställt där inne-så får hon se hur blivande husvagn kommer att se ut:-)
Även om det är långt kvar-har jag börjat längta!!!!
Å det här förtältet...kommer bli årets fight för makarna Hultquist att sätta upp det!!!!:-/ HAHAHA!!!
Man ska ha husvagn lixom....!

Bonde söker fru igår...jaa...måste ju naturligtvis ses;-)
Har försökt få Stefan att söka-men han hävdar bestämt att han inte vill det?! Hum...;-D
Men det är ju så roligt att titta på,hur jävla snedvriden bild av hur "livet på landet faktiskt är".
Å di där tjejerna som sen blir valda-kommer åka på en stor fet käftsmäll när dom tror att picknick i gräset mitt i skörden i två timmar hör till vardagen!Eller att sitta och gos-fisa med varandra mitt utlastningen av djur!Eller...jo-jag kan fortsätta i all oändlighet!!!
HAHAHA-det funkar INTE så,vilket typ mer än halva Sveriges befolkning tror!
1-att bonden ens kommer hem till maten får du se som ett stort +.
2- OM du får till en picknick i gräset,betyder det att en maskin körts sönder.(TYP brunnit upp)
3-Du får vara jävligt glad om bonden ens är med på förlossningen på BB!(Helst bör du föda hemma)
4-du kan aldrig få ett svar på NÄR han är hemma,var glad om du ens är vaken.
5-att lämna sin gård är lika med döden,sker Max en gång per år-efter jävligt mycket övertalning,om så det bara är för att åka till stan en Pytte sväng.
6-du kommer skaka ur havre ur underkläderna,som kommer ur maskinen nytvättade-jaa...även havrekornet är tvättat OCH ärtorna OCH skruvmejseln...
7-inredning och annat "larv" existerar inte.Flytta bara inte på sängen-då blir han lost.
8-den nyaste traktormodellen är MER värd ett besök än föräldramötet på skolan!
9-OM bonden mot förmodan har hämtning på dagis/skola får du vara glad om du får hem RÄTT unge...OM det är rätt unge-har den garanterat till 100% någon annans kläder på sig!
10-och om du någonstans inbillat dig att en bonde skulle vara rik,får du lära dig att det ÄR skillnad på att köpa en ny tröska och en T-shirt på H&M...

Jag tror det räcker för mig,JAG är nöjd med mitt liv:-) Har inget att klaga på över att vara gift med en bonde-även om det kan vara lite tråkigt att alltid göra allt själv!
Brudarna i "Bonde söker fru" kommer inse detta en dag oxå...och även att lösnaglarna är som att kasta pengarna i sjön;-D

ÄNTLIGEN hittade jag servetter med stjärnor på!SOM jag letat,och så hittade jag på dom i den nya affären i Fjugesta:-)
Kommer absolut åka tillbaka dit igen,å då när jag har lite mera tid:-)

Av Måna - 12 oktober 2016 10:42

Så in i bängen,så ända in i hell...
Det redan lixom aldrig upp sig:-O
Det ökar på,blir mera och tillslut ingenting.
Det är det ena som ska göras,efter det andra-FÖRE det tredje.
Och jag har inte ens längre koll på vilken dag det är,vilket datum det är-fan knappt vilken månad vi är i...


Första oktober,slog den fina och soliga hösten om till grått,stormar å uber trista dagar:-/
Fy...
Även om jag kan erkänna att hösten tillhör en av mina favorit årstider-är detta bara ett faktum att den oändligt mörka vintern närmar sig...å jag mår illa av bara tanken!!!!

Från våra år med 15-timmars dagis tid,har vi nu ett förskole barn och en kvar på 15-timmars.
Fine.
Det är livet-så ska det vara.
I samma stund,samma vecka som allt började-ändrades den lugna livsstilen,våran softa gång till något heeeelt annat:-O

Det var föräldramöten,mail som strömmar in,frukt som skall tas med,en buss som skall passas,barn som ska hämtas,kläder efter väder,gymnastik,kompisar...och så vårat egna dagliga liv uppepå det...
Jag hamnade in i en karusell som snurrar runt i 200 blås-och jag kan INTE stanna den!

Jag och Lina har nog aldrig varit så osams dagligen sedan hon började på skolan :-/
Det är skit jobbigt.
Varje dag när jag hämtar henne VET jag att hon kommer att vara sur/bli sur på mig-för egentligen vad som helst.
Vi pratar inte om en 6:åring som blir lite trilsk,vi pratar om en 6:åring som går i TAKET:-/
Å det är jobbigt,skit jobbigt rent ut sagt.
Vi har pratat mycket om kompisar,nästan varje dag vill hon leka efter skolan.Jag tycker det är skit kul och roligt att hon har kompisar som vill leka-men vi kan inte,VARJE dag.
Vi kom överens om att 2 dagar i veckan går det bra,att antingen följa med någon eller ta med någon hem:-)
Tisdagar och torsdagar-idag är det onsdag och det har inte fungerat en endaste dag denna vecka...
Men hur gör man då?
Igår följde hon med en kompis hem efter skolan,vi hade bestämt annat,att hon skulle rida Nunne.
Hon frågade snällt om hon inte kunde få ändra sig.Det fick hon.
Dom skulle sedan bort-och jag skulle hämta henne 15:15...
Så igår var det typ bara åka hem och vända...
När jag sedan hämtade henne-gick hon i TAKET för att vi inte gjorde det som var planerat?!Suck...

I andra änden piper telefonen,med mail.
Glöm inte fodrade stövlar,vantar,mössor,regnkläder,ombyteskläder...
Jag avlider.
Jag har inte på långa vägar börjat snegla på vinterkläder,det är ju inte ens 1 stycken minusgrad ute!!!!
Vad ska dom ha på sig sen?när det är 5-10 minus ute?!

Trädgården behövs städas upp inför kommande vinter.
Typ ta bort häng-blommorna...röja upp sommarlek och stoppa undan.
Jag kommer aldrig dit,till att göra detta!

Kläder som behövs kollas över,rensas och plockas undan.
När?
Jag har fullt upp med att tvätta,sortera och vika dom kläder vi använder dagligen!!!

Och jag kan fortsätta,och fortsätta med ALLT som behövs göras-som jag fan aldrig får tiden till att göra!!!:-/
Hur hinner man?
Och HUR hinner alla andra,som har ett jobb?

Idag-MÅSTE jag städa ur Hobbert!För jag har ställt in mig på att köra in den till stan imorgon.
Vilket jag egentligen VET att jag inte kommer hinna:-O
Men jag måste...eller jag vill väl oxå för den delen.

Tror att 90% av min negativitet ligger hos den förbenade förkylning jag åkt på oxå!
Som jag ser det-får jag vara glad om jag är frisk till påsk:-/
Ungefär så ja!;-)
Räknar även dagarna till höstlovet!!!!Fatta vad jag ska njuuuuta av dessa dagar,hemma med kidsen;-)

Nu hoppa in i duschen,innan det är dags att hämta barn:-)

Hann prova Nunnes täcken inför dåligt-väder-säsong:-)

Skördefest här i lördags på Davids begäran!
Kan nu tacka Tröskan för sitt jobb och bocka av detta på listan;-)

Stefan kör tras,i måndags....

Sannamarken levererade strumpor och godis:-)

Av Måna - 4 oktober 2016 11:17

Imorse när jag klev utanför dörren,såg jag en skymt av en liten pingvin...En liten skymt-men så väl bekant.
Kallt.
3 grader visade termometern...och jag kände ett stort:VILL INTE!

Jag är inte alls förberedd på detta,nej.
Jag har inte sett över barnens vantar eller mössor.
Jag har inte alls skänkt tjockare kläder en endaste tanke faktiskt-för har skjutit det så långt framför mig jag bara kan:-/

När jag kom in efter att ha skickat iväg Lina med bussen och släppt ut dom vilda mustangerna-som inte är vilda någonstans,hörde jag ett annat:VILL INTE!!!
I köket stod Stefan och försökte få på en envis Joel sina strumpor.
-VILL INTE!!!Vill inte till dagis!
Vad nu?Vad i hela fridens namn händer?
Joel älskar sitt dagis,han älskar att vara där...och idag vill han inte?!
(Det är någon film som spelas upp i huvudet på mig med just orden:VILL INTE.Men kommer fan inte på vilken...?!)
Men efter lite trågande och val av tröja,kom även han iväg denna morgon.

Å eftersom eftermiddagen,någon timma på eftermiddagen skall spenderas på en kall fucking åker på Sannamarken så blidde det stallet nu på morgonen.
Att man kan finna sån skön känsla över att stå där å ösa skit?!
Vissa förstår precis hur jag menar,andra rynkar på näsan åt detta.
Dom vilda mustangerna fullkomligt ÄLSKAR att äntligen få ha kommit in om nätterna.
Mmm... å vissa som bestämt hävdar att hästar trivs som bäst ute.
15:30 börjar dom vänta vid grinden.
Även tillskottet Nunne.Han som varit lösdrifts häst och skulle inte vara så värst förtjust i att stå på Box,trippar gladeligen in;-)
Igår drog dom...Lina och sin tjocka ponny.I full rulle sprang dom iväg:-) jag och fröken Leotine,som aldrig har bråttom fick snällt lunka efter.
Den vita som jag trodde var på sista versen igår morse-hade slagit i turbon in:-)
Kul...att dom uppskattar det liiite iaf:-)

Jopp....
Undra om vi lyckas hitta något skräp bland allt skrot på marknaden;-)
Brukar vara över rätt fort,Lina drar i ena armen-Joel i andra.
Även om jag sagt att vi INTE åker dit för karusellerna eller plastbitarna till leksaker,VET jag hur det kommer att bli.
Sen,slutar det med att pappan tappar tålamodet och vi åker hem.

Har plockat ur Hobbert oxå...ja,allt skulle jag vilja säga:-)
Jisses i HAVET vad saker det blev:-O
Och slutvikten för alla saker hamnade över maxlastvikten på 174 kg...:-/
Jag hade iof INTE räknat med annat heller...
På nya vagnen har vi mindre lastvikt:-O pga tillbehören vi valt.
Så jag lär ju få tänka till en extra gång på vad vi verkligen BEHÖVER i vagnen.
Men det plockas ju på ändå....Jag vill lixom ha typ extra sängkläder i vagnen...
Nåväl,hoppas väl på att under NÄSTA vecka kunna köra in vagnen:-)
Blandade känslor där;-)
Men känns som att detta kommer bli sjukt mycket bättre.Och ÄNTLIGEN ska Stefan få sitt penta-tält han tjatat om i sååå många år nu;-)

Jag vill heller inte duscha katt som varit i bajsbrunnen...
Asså,vidrighets faktorn på det är typ HÖG!Hur kan man?!
Och inte nog att man ska brottas med katt jäkeln i duschen-man LUKTAR själv som en hel grisröv i flera dagar efteråt.
Den här lukten kryper sig lixom in i huden på händerna och går fan då inte att tvätta bort!!!!!
Nej...jag VÄGRAR duscha katten-hon får tvätta sig och så tar vi det ikväll,MED plasthandskar på!

Men just så mycket mera på min "vill inte" lista finns inte-förutom det vanliga som att gå ut sängen på morgonen,laga mat,tvätta å städa...
Men vi tar en dag i taget-kylan och vintern är lixom oundviklig....

Från april när vi ställde ned husvagnen på Öland,och från september nu när vi hämtade hem den!
Förresten,har jag sagt att det bodde 2 kaniner under trallen?Jösses vad dom sprang när vi började packa ihop golvet:-)

Att prova säsong,var nog bland dom bästa beslut vi tagit:-)

Av Måna - 2 oktober 2016 20:50

Jag är seg idag,typ mega-super-duper SEG alltså.
Typ liknande en zombie.

Igår var vi iväg på bröllop.
Faktiskt det första bröllopet som jag varit på förutom mitt egna:-) (joo...har varit på ett innan-när jag var typ Pytte liten)
Älskade syster och Jocke som ÄNTLIGEN "gängade" sig:-)
Åh vilken härlig dag det var,och så underbart fina dom var!
Lina har väntat och väntat på denna dag,ända sedan inbjudningskortet kom:-)
Hennes högt avgudade moster skulle ju ha bröllop lixom;-)
Och dagen till ära,skulle hon ju oxå få ha klänningen som KajsaStina hade på sig när vi gifte oss!(Tänk att det är 5 år sedan!!!)
Klänningen satt som gjord för Lina<3 och Joel hade dagen till ära en blå-randig skjorta,en blå slips och jeans.
Första gången han har PÅ sig ett par jeans,å slet inte av sig dom:-)

Jag skulle kunna ge MIN resumé av bröllopet,men skulle bli alldeles för mycket skratt....och jag vill ju inte "hänga ut" människor lixom;-D
Så vi säger som så,det var uber god mat som serverades.Ryggbiff och potatisgratäng,bröd,sallad och sås!
Tårtan jätte fin-och god:-)
Kvällen innehöll mycket,mycket dans och alkoholhaltig dryck!
Farmor kom och hämtade Lina och Joel vid 20-tiden,så dom fick åka hem och sova:-) vid hämtning av dom idag-vart vi bjudna på mat<3 underbart!!!!

2:dra oktober idag och hästarna stallas in.
Betes säsongen är absolut över:-)
Härom natten när det blåste så mycket-fick dom stå inne.sen ville dom verkligen IN...
Nu är det tills våren;-) Ingen är nog gladare än Thifany,hon är trött-så trött min gamla tant!
Och även om det dagliga jobbet med dom startar nu-känns det skönt att ligga i soffan just nu och veta att dom har det gött och skönt i sina boxar inatt:-)

Imorgon är det föräldramöte på Joels dagen...har inte bestämt om jag ska åka ännu.Tycker att Stefan kan göra det;-)
På tisdag kör vi Sannamarken en sväng-och köpa strumpor till mig och Lina.
Onsdag utvecklingssamtal med Lina-som jag var tvungen att ändra tiden på.
Lördag skulle vi få till en skörde"fest" för "dom här bönderna":-)

Jag började packa ur Hobbert i fredags.
Efter 11 fulla papperspåsar,1 brandsläckare och 2 fyllda tvättkorgar gav jag upp...meningen var kanske att jag skulle ha fortsatt idag-men blev inte så!
Hade nog tänkt att köra in vagnen nu i veckan...
Är som en hel lägenhet att tömma för bövölen:-O
Men...ÄNNU har jag inte passerat lastvikten;-)

Nu en liiiiten stund innan den älskade sängen hägrar:-)

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Skapa flashcards