Direktlänk till inlägg 11 april 2017

Det är ju själva faaan....!!!

Av Måna - 11 april 2017 11:00

Det flyter på,som vanligt:-/

Igår morse kom Joel till mig och höll sig för örat.
-mamma...jag har så ont!!!
Oavkortat tänkte jag att han håller på att få öroninflammation.
Jag ringde vc. Helt otroligt egentligen ATT jag fick en telefontid,när jag ringde 10:30;-)
Nej...vi får inte komma ned,utan ska ge alvedon och nässpray.Om det inte blivit bättre om 2-3 dagar ska vi höra av oss igen,ELLER om det börjar rinna ur örat...

Han får sin alvedon,som han inte klarar sig utan.
Men efter att ha sovit en stund på eftermiddagen,vaknar han och har ONT,trots alvedon.
Jag börjar titta i örat på honom.Och med ficklampa och en massa vridande på örat ser jag att det ÄR något där inne i örat...
Så jag ringer 1177 och vi får en tid på jouren.

19:30.
20:15 får vi komma in till doktor.Då har Joel suttit och gråtit i väntrummet i iaf 30 minuter av dom 45...!Visst...det kan bli förseningar,men då kan man väl kanske meddela det?Det var inte fullt i väntrummet heller....typ en gubbe,en ungdom och vi...!?

Läkaren börjar med att fråga Joel vad han tycker om att göra...Vad han leker med och vad han göra hemma?
Joel som inte pratar med främlingar,säger inte ett skvatt!!!
När hon fått veta tillräckligt mycket,så ska vi gå vidare till ett annat rum.
Vi sätter oss i en stol,Joel i mitt knä och hon förklarar att hon ska titta i Joels öra.
Sen rullar hon fram ett bord,som det ligger en duk över fram till oss.
Hon kastar undan duken...och till å med jag kippar efter andan!
Dom flesta har ju sett typ kriminal minds,CSI etc..när dom torterar någon med läkarverktyg?!
SÅ kändes det här!!!!Och Joel lixom stelnar i mitt knä,av synen på alla dessa verktyg!!!!
Smart!Men Joel är snäll...eller rädd för doktorer...så han vågar inte säga varken bu eller bä!
Hon tittar i hans öra och kan konstatera vaxpropp.
Vi får åka hem,han ska fortsätta ta alvedon och Ipren och vi ska köra revaxör.

Hemma läser Stefan beskrivningen.4 gånger i texten står det att när det gäller barn,bör detta göras på vårdcentral.Man ska inte göra detta själv!
Så vågar inte.
Stefan droppar i 3 droppar (10-15 ska man ha)som får verka över natten.
Imorse har en stor klump lossat,men man kan se att det fortfarande sitter mycket kvar,och Joel har fortfarande ont:-/

Jag ringer till vc imorse för att jag mår skit,rent ut sagt!
Jag kan inte svälja,har så ont i halsen.Igår när jag tittade kunde jag se att det var var i halsen...
Kan inte svälja,ont som fan,torr i hela munnen-så får skölja med vatten,hostar tjockt brunt slem och imorse kommer det upp var "bitar" i munnen på mig....blääää!
Men jag får inte komma ned till vc...
Dom ska ringa imorgon kl 08 och höra efter om jag är sämre eller bättre.Är jag sämre kan jag få komma och träffa en läkare då.
Jo...jag går å lägger mig då,och får väl ligga här till 08 imorgon...För det är knappt jag orkar gå på toaletten...

När jag ändå pratar med dom frågar jag om Joels öra.
Hon typ:
-NEJ,NEJ,Nej!!Ni får INTE spola örat själva!!!!Sa verkligen läkaren att ni skulle göra det?
-hon sa att vi skulle använda revaxör...
-då menade hon att ni skulle BOKA tid för spolning,det gör man alltid!
Okey... VARFÖR säger man inte det för då?Vi har ju inte vågat använda revaxören alls pga detta.
Hur svårt är det att säga att man måste boka tid för spolning?Att poängtera att man inte får göra det själv-är ju ganska bra oxå....!Fast...vad vet JAG?!

Att ständigt få till svar,återkom om 2-3 dagar,börjar bli JÄVLIGT tröttsamt!!!
Jag har väntat 2-3 dagar,INNAN jag ringer-och sen vänta ytterligare 2-3 dagar?!
Man ska alltså vara sjuk i 4-6 dagar innan man ens har chans att få hjälp.Så med andra ord...kan man lika gärna vänta 4-6 dagar innan man ens ringer...och hoppas på att skiten går över av sig själv då!
Och då kan ju försäkringskassan upplysas om detta oxå-att man i regel måste vara hemma 2 veckor vid sjukdomsfall.Du blir inte frisk i samma stund du stoppar i dig medicin...!
Kan någon förklara för mig varför det är så här?
Varför det ska vara så svårt att få hjälp när man är sjuk?
Genom tiderna,har jag alltid fått bäst hjälp via 1177,och i alla fall (nästan) även fått komma och träffa en doktor.Borde vi inte i detta samhälle avbelasta jouren och hjälpa sjuka på dagtid?
Å varför måste man när man ringer vc övertyga dom att man ÄR sjuk?!Jag fattar det inte bara....

Det känns bra,att vi på torsdag åker och jag mår så här:-/
Håller alla tummar och tår att det vänder...typ nu?!
Har legat sen 1 1/2 timma tillbaka...och orkar inte lyfta huvudet från kudden ens.
Om jag ligger här till 12....tror jag Banne mig att det känns bättre;-)
Jag har fullt upp idag egentligen...har inte tid att ligga här....

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Måna - 20 augusti 2023 08:51

Igår firade vi här hemma. I veckan fick jag godkänd F-skatt, så nu har jag min enskilda firma! Blev lite nervös faktiskt? nu då lixom? Vad händer nu? Det är ju ganska stort ändå. Även om jag har svårt att lägga utrymmet åt sidan så måste jag gö...

Av Måna - 12 augusti 2023 18:59


Äntligen välbehövlig SOL! Varmt och skönt här nere hela dagen. Passade även ypperligt bra eftersom vi rev tältet idag och satte upp det lilla tältet. Det var större än jag förväntat mig? så bara på plus. Så mesta delen av dagen har gått åt att p...

Av Måna - 8 augusti 2023 16:24

Hade lovat ungarna att vi idag skulle åka till Marieberg. Jag kan bara erkänna att jag hatar det. Jag är inte alls imponerad av det stället längre? tycker mest att det är krimskrams. En gång i tiden var Marieberg bra. Sen det där med att handla k...

Av Måna - 1 augusti 2023 20:52

Vi packade ihop och åkte hemåt, jag och J, i onsdags. Han hade hemlängtan och jag hade sagt att det var han som bestämde när vi skulle åka hem! Väl hemma efter dryga 3 veckor borta väntar en hel del tvätt,en hel del avsaknad av mat i kylskåpet och ...

Av Måna - 25 juli 2023 10:28


Vi stannar en dag till? och kanske ännu flera dagar? vi får se helt enkelt. Idag kommer J?s kompis hit så det lovar upp lite granna för honom. Dom har gått om varandra lite granna i sommar-tyvärr! Hon har varit här när vi inte har varit här och vis...

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Skapa flashcards