Direktlänk till inlägg 23 maj 2015

Hur fan tänker DU?Bonn-JÄVEL eller Fotbolls-spelare...Helt jävla galet...

Av Måna - 23 maj 2015 10:41

Jag brukar inte uttrycka mig om saker som jag inte är säker på till 100%,jag menar sånt som berör oss-sverige!Man vill gärna ha ALLA papper framför sig,statistik och siffror du vet....

Men nu kan jag inte tiga.

Jag vet,jag har INTE alla papper,siffror och krumelurer framför mig-bara ett sunt förnuft och en vettig åsikt.


Jag lever tillsammans med en "bonde"(NÅGON kanske har missat det menar jag)

En lantbrukare.En "bonna-jävel",bonn-fan... jaa....du kan ju kalla det vad du vill:-)

Här hemma hos hos,HADE vi x-antal tusen grisar.Små,stora,mellan...jaa...i olika former,färger och personligheter.

Stora stallar.Det är stallar för stora grisar,för små grisar,för mellan grisar,för slakt grisar,för mamma grisar...det var helt enkelt grisar överallt:-)

Naturligtvis massor med mark tillhörande,för att jordbruka MAT till grisarna.

Allt i sin ordning,för ett svenskt lantbruk 2015!


Här växte det upp välbehandlade,välmående nöffar-som lever under världens hårdaste djurhållning.Jag menar,lagar.Lagar här i Sverige som ser till att djuren SKA må bra!NATURLIGTVIS!!!

I vissa fall kanske man rynkar på näsan...att stallar behöver byggas om,för att boxar felar i CENTIMETRAR!:-O Men så är vårat land.DJUREN.SKA.HA.DET.BRA

Detta är naturligt för vilken bonde som hellst.

Att vara bonde,är inte ett jobb.Det är en levnadsstil.det är något som bara går av sig självt.Djuren ska mat,strö,tillsyn ALLA dagar om året,julafton som midsammarafton.Djuren KAN bli sjuka ALLA dagar på året...Yes,OCH kan behåva vård-Mitt i natten,tidig morgon som sen kväll.

Man är inte "bonde" om man inte kan leva med detta.Om man inte kan acceptera att man kan få bryta årets julbord för att åka hem till djuren,att man kan få åka hem från semestern för att laga en trasig foder-ledning,att man kan få gå upp lååångt innan stats-kärnan har vaknat till liv,för att någon måste göras,lagas,fixas!


Pga av dessa lagar och regler,får även vissa bönner slita arselet av sig.

det är kontroller,det är besök från länsstyrelsen,det är besök från veterinären-jaa...ALLA kommer och kikar så att DJUREN HAR DET BRA!

Om dom inte har det,jaa...då får man göra om göra rätt.

Svenska djur,på lanbruk,är dom djur som har det BÄST I VÄRLDEN!

Förstår du? HÄR i vårat land,lever dom mest välmående djuren!!!! Visst är det fantastiskt!!!:-)

det är så jävla fantastiskt,att vi snart inte har några svenska lantbruk kvar...!

Varför?

Du vet svaret själv va?

IMPOTERAT.

Sverige importerar kött från andra länder.Så vårat,FINA kött,blir kvar i kyldisken på affären.

Vi tar som tex Danmark.

Där det ÄR TILLÅTET att "fixera" suggor.Vet du vad det innebär?

det innebär att suggan står som instängd i en galler"bur".Hon kan stå rakt upp,hon kan lägga sig rakt ned,men hon kan inte vända sig,kan inte lägga sig på sidan,kan inte gå framåt-kan inte gå bakåt...Hon står där hon står.Anledningen är för att hon inte ska kunna ligga ihjäl små-grisar.

Sverige:DÄR skall suggan ha en halmströad box,hon kan vandra runt,hon kan lägga sig hur hon vill-jaa...tillåmed på rygg ta mig sjutton!Hon är inte instängd i någon galler"bur"....

Å jag frågar dig,vilken köttbit skulle du välja? Köttbiten som står fast klamrad eller köttbiten som bökar runt i ren halm?

jag antar,att du svarar köttbiten i ren halm.Då frågar jag dig oxå:Priset....priset för en fri-hoppande fläskfilé kan ligga på 119:-/kg...medans den fast gallrade köttabiten kan kosta dig 69:-/kg... Vilke väljer du då?

Jag hoppas att du nu svarar,att du gärna betalar för en fri-hoppande fläskfilé... men tyvärr...så är inte läget här i Sverige.

Sverige är det land,som MINST atibiotika behandlar sina grisar.Det är vårat djurskydd,NATURLIGTVIS,varför skulle vi?

Men vi tar Danmark,som exempel igen... Där antibiotika I FODRET till grisarna är tillåtet...Dom MATAR grisarna i FÖREBYGGANDE syfte med antibiotika...

Hur känns det?Hur känns det att sätta tänderna i antibiotika behandlat kött(för att det var lite billigare i affären)Du VET att även du själv sitter och tuggar i dig antibiotika...Hur tror du att det slutliga resultatet blir?

När du själv blir sjuk och vänder dig till vårdcentralen,kan du få en antibiotika behandling för att bli frisk.Men hallå...tji fick du,den biter inte på dig-för du är resistent...

Grattis,jag kan bara yppa mig om att du var snål.Du ville inte betala för en glad gris,du ville inte betala för fläskfilén som bökar i halm,du ville betala för en fast gallrad köttabit innehållande antibiotika.Låter det rimligt?

Jag tycker det låter skit-galet...Jag skulle ALDRIG,ALDRIG,ALDRIG betala för detta kött!!! Men tyvärr är jag så ensam om att resoner på detta vis...Eftersom grisbönder lägger ned.Får inge betalt för världens finaste kött,för världens välmående kött,för världens gladaste kött....


Vi HADE x-antal tusen välmående grisar.

NU har vi tomma gapande stallar.Tomma boxar.En stor tom anläggning.

Min dotter kan inte längre springa ned och kolla på griskultingarna,min son kommer aldrig att få uppleva det...

Samtidigt EXPLODERAR kött-diskarna med importerat,utländskt kött... Det är så jävla tragiskt!!!!


Samtidigt går ARLA bönderna på knäna.Mjölken sänks...mer å mer.behöver jag ens säga att vi bor i samma land och har samma hårda djurkrav på kossa som på gris?

Vad betalar du för 1 L mjölk på ica? 

Jag har själv ingen koll...jag ska ha mjölk,jag måste ha mjölk och jag betalar för min mjölk.

9-10:-/L säger vi.Du reflekterar inte ens över det priset.

om du visste att bonden som levererar mjölken får 2,73:-/L skulle du då inte rynka lite på näsan???

För mig är detta helt jävla ologiskt!!!! Resten av pengarna göttar sig "ica" handlarn på och mejeriet.Hur kan det ens vara möjligt???Hur kan det ens få vara så här???

I detta område....är jag ute på lite hal-is...kan inte uttrycka mig fullt ut.

Men kossa kontra gris är det samma!Samma djurhållning,samma lagar och regler om att djuren SKA ha det bra-och det är väl som vilken självklarhet som hellst va???

Jag läste en artikel imorse,skrivet på en blogg.

KOSTNAD för att få fram mjölken:4,63:-/Liter

INTÄKTER:2,73:-/Liter.

Räkna på det....Även om jag inte är ett matte snille,så fattar till å med JAG att detta inte går ihop sig.Du kan inte få in mindre än vad du lägger ut...Då funkar det inte i längden.

Samtidigt får "höjdarna" inom ARLA dela på en bonus på flera miljoner(115 eller om det var 119 miljoner) GRATTIS,kan man spotta mer på mjölkbönderna än vad dom redan gör?

Om det inte vore för dom tappra mjökbönder som finns kvar-hade dom inte sett röken av sina jävla miljoner!Igår...sänkte dom liter priset IGEN på mjölken.

En mjölkbonde om dagen lägger ned,slutar.... detta betyder att om 10 år(DET är inte lång tid) har vi INGEN svensk mjölk kvar....

ALLT blir dyrare,även för en bonde.traktorarna blir dyrare,fodret,utsädet,gödning,dieseln,el,ström....

asså ALLT blir dyrare och dyrare SAMTIDIGT som mjölkens liter pris sänks mer å mer...VAD ska dom leva av?Vad ska dom göra?

Jag vägrar även här att dricka utländsk mjölk,vafan!!!! JAG VILL HA PRODUKTER FRÅN SVENSKA VÄLMÅENDE DJUR!!!


Vi leker med tanken och säger:Imorgon när du vaknar upp,finns inte ett enda lantbruk kvar i sverige.

Vad bidrar detta med? Vi pratar inte BARA om köttet och mjölken...vi pratar även om skog och mark.Hur tror du Sverige skulle se ut om X-antal år,om vi inte hade betes djur som betade? Tror du att det skulle vara "fri sikt till sjön"?tror du att vi skulle ha öppna landskap...

Tänk även på att dom flesta bönderna äger mycket skog.Dom gallrar,planterar,avverkar och även där sköter om den svenska skogen...

Om vi inte hade dessa bönder?Dessa sjukt under betalade bönder....Vad gjorde vi då?Hur såg våra landskap ut då?Vilka mediciner skulle vi ta när vi vart sjuka?Hur skulle du få halm till Pelle-kanin...istället för att kunna köpa en svart sopsäck med halm från en bonde för typ 50:-...får du betala kanske 250: för hälften...för att det har transporterats från tex Tyskland....Logiskt???


jag är rädd för att det är alldeles för FÅ människor som är insatta i vad en bonde verkligen gör.

Kan bli förbannad,för att en jävla målvakt i ett fotbolls lag tjänar MILJONER för att vakta ett mål för en boll-jävel...Medans bönderna som kämpar,sliter och bidrar med SÅ MYCKET...inte ens får betalt för sitt jobb...


Imorgon bitti,när du har vaknat och satt dig vid frukost bordet,gör mig en tjänst.

Titta på det du stallt fram,och tänk på VAD en bonde har producerat från ditt frukostbord...

Om jag jag själv tittar på våran frukost,innehåller den detta:

-mjölk.

-kaffe.

-bröd.

-smör.

-leverpastej.

-ost.

-skinka.

-yoghurt.

-majonäs.

-gurka.

VAD kommer inte från en svensk bonde på mitt frukostbord?

Ja...kaffet. Allt annat som jag har på mitt frukostbord,har jag sett till att en SVENSK bonde har producerat,för att just jag ska kunna ha det där på mitt frukostbord!!!

KAN MAN VARA SÅ MYCKET STOLTARE???

En av dom,som bidragit med detta,är mannen i mitt liv-som sitter mitt emot mig.Så DU fotbolls-spelaren...VAFAN har du gjort för att förtjäna dina pengar egentligen???


Idag....ska vi grilla!

Eftersom vi nu tyvärr inte har några grisar kvar...så kommer vi grilla kött från min systers gård.Närproducerat kött,från välmående och friska djur UTAN anibiotika:-)

Jag kan fullt ut njuta av min mat,VARJE tugga av min mat-med GOTT samvete!!!

Å min fråga är:KAN DU????






 
 
Ingen bild

angelica

23 maj 2015 13:33

High five!!

Måna

23 maj 2015 19:43

:-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Måna - 20 augusti 2023 08:51

Igår firade vi här hemma. I veckan fick jag godkänd F-skatt, så nu har jag min enskilda firma! Blev lite nervös faktiskt? nu då lixom? Vad händer nu? Det är ju ganska stort ändå. Även om jag har svårt att lägga utrymmet åt sidan så måste jag gö...

Av Måna - 12 augusti 2023 18:59


Äntligen välbehövlig SOL! Varmt och skönt här nere hela dagen. Passade även ypperligt bra eftersom vi rev tältet idag och satte upp det lilla tältet. Det var större än jag förväntat mig? så bara på plus. Så mesta delen av dagen har gått åt att p...

Av Måna - 8 augusti 2023 16:24

Hade lovat ungarna att vi idag skulle åka till Marieberg. Jag kan bara erkänna att jag hatar det. Jag är inte alls imponerad av det stället längre? tycker mest att det är krimskrams. En gång i tiden var Marieberg bra. Sen det där med att handla k...

Av Måna - 1 augusti 2023 20:52

Vi packade ihop och åkte hemåt, jag och J, i onsdags. Han hade hemlängtan och jag hade sagt att det var han som bestämde när vi skulle åka hem! Väl hemma efter dryga 3 veckor borta väntar en hel del tvätt,en hel del avsaknad av mat i kylskåpet och ...

Av Måna - 25 juli 2023 10:28


Vi stannar en dag till? och kanske ännu flera dagar? vi får se helt enkelt. Idag kommer J?s kompis hit så det lovar upp lite granna för honom. Dom har gått om varandra lite granna i sommar-tyvärr! Hon har varit här när vi inte har varit här och vis...

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards