Direktlänk till inlägg 29 augusti 2014

Bemästra en rädsla,sen kväll och fredag!

Av Måna - 29 augusti 2014 10:33

Igår var det dags då.Att bemästra ett av mitt livs största rädsla.
Egentligen är det en lång historia,och spelar ingen roll hur djupt jag gräver i den-jag kommer inte fram till HUR denna rädsla uppkom?!
Hästar.
Å nu kommer tanken,vad då?!?
Ja,jag har egna hästar!Jag pysslar med mina egna hästar,aldrig i närheten av andras hästar.
Mitt livs största rädsla är inte hästarna,det är att sitta uppe på hästen-rida.
För 6 år sedan köpte jag Manne.
Åkte ned till Hunnebostrand och provred honom.
Han var ett ök!!!Lite lätt slö och lunkade lungt fram.
Red i paddock och red ut-samma lunk.
Perfekt för mig-som endast "tok ridit" stress travare med ett mål om att springa fort!
Han kom hem,det var inte samma häst!
Första ute ritten gick i spänd-hästs tecken!han gick på tårna,flög i luften för löv som dalade från träden,jag fick hela tiden sitta och hålla in honom,som taktade för fullt,tillslut hade bara jag ont i händerna och hans halv var ihop dragen som ett dragspel,men vi tog oss taktande hem igen:-/Detta var inte alls det ultimata för mig-då jag inte är så tuff där uppe på ryggen!
Så vi provade alternativ två-ridhus.
Det var tyvärr ingen förbättring där...samma taktande ponny på hel-spänn.
Nästan då i samma veva,vart jag gravid med Lina,och beslöt att ställa av honom.
Sen kom jag aldrig upp igen.
Och som min syster säger:min hjärna skapade "monster" som inte finns...
På möhippan blev jag uppkastad på hästryggen.
Jag blir kallsvettig,rusande puls,handsvett,skakningar,en viss illa mående känsla och vill kräkas.
Ridit sen jag var 10 och haft egen häst sen jag var 13...
Vart kom detta ifrån???
Kan skriva om det här hur långt som Hellst...men avbryter här.

Formosa är inte inriden.
Med rädslan jag har,är inte detta ett alternativ:att JAG ska fixa detta?!?
Och nu har jag bestämt mig för att börja rida igen...efter 6 år utan,med endast 1 gång uppsutten till häst!
Jag skiter i vad känslan säger,jag skiter i rädslan,jag SKA!


Så igår,hade vi bestämt att jag skulle komma ut till syster och rida.
Jag började i den lättaste änden:åkte och köpte nya ridkläder och skor!
Man måste vara fin när man ska upp till häst;-)
Jag blev smått förvånad över att anorexia-modet även nått ridkläder!:-O
Tragiskt!!!
Men iom att vågen visade 1 kg mindre igår-kunde jag faktiskt ta det;-)
Det blidde ett par nya helskodda ridbyxor,ett par matchande ridstrumpor(naturligtvis)dom hade även fått in nya snygga höst jackor...så en sådan fick ju följa med hem och ett par nya ridskor-eftersom jag slängt mina ridstövlar(!)
Japp!!!helt ny utstyrsel,då är man ju ändå fin om det går åt helvete;-D

På vägen ut till syster,hade inte oros känslan kommi!
Jag funderade på när den skulle börjas gro?!
Inte heller när jag var framme kom den!
Nej...inte den minsta skakning...ingen alls.
Ingen illa mående känsla när vi tog in hästen.
Inga svettningar när jag borstade hästen.
Inga kräk känslor när sadeln åkte på.
Syster red hästen först(som faktiskt har ett namn:Molly)och sen var det min tur!
Ingen kallsvett...jag kände ingenting(?)ingen rädsla,fortfarande normal puls,ingen inre panik,ingenting...
Å sen satt jag där-uppepå hästen,Molly!
Skritt,trav och galopp.Och fortfarande INGENTING,förutom glädje över att det just inte fanns någon rädsla!

Idag är jag lycklig!!!å har en jävla träningsvärk!!!:-)
Känner mig otroligt lättnad,glad och förhoppningsfull!!!
Kan jag säga,att rädslan är borta?:-)

Det blev sent hem igår kväll!Svängde förbi McDonalds på vägen och tog med mat hem!
Det var gott,men fick ångra mig bittert!Magen slog på tvärnit och tur i oturen kom Stefan in och fick lägga Joel och Lina-för jag vart fast på tjottahejtin:-/
Well well...

Fredag idag!
Har hittat ofantligt mycket tvätt?!kul...
Så ska ladda någon maskin.
Annars är det helt lugnt i stugan;-)

Nästa vecka hämtar jag hem nya Hästtransporten!!!:-)
Lina ska börja rida Lollo...och jag blickar framåt!

Underbar fredag alla!

 
 
Ingen bild

Ems

29 augusti 2014 12:06

Woop woop! Modigt av dig!! Kram <3

Måna

29 augusti 2014 12:10

Känns bra!!!:-) Kram

 
k

k

31 augusti 2014 03:31

Shiiiit så bra gjort!
Hejja dig!

http://k.du.vet

Måna

31 augusti 2014 06:26

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Måna - 20 augusti 2023 08:51

Igår firade vi här hemma. I veckan fick jag godkänd F-skatt, så nu har jag min enskilda firma! Blev lite nervös faktiskt? nu då lixom? Vad händer nu? Det är ju ganska stort ändå. Även om jag har svårt att lägga utrymmet åt sidan så måste jag gö...

Av Måna - 12 augusti 2023 18:59


Äntligen välbehövlig SOL! Varmt och skönt här nere hela dagen. Passade även ypperligt bra eftersom vi rev tältet idag och satte upp det lilla tältet. Det var större än jag förväntat mig? så bara på plus. Så mesta delen av dagen har gått åt att p...

Av Måna - 8 augusti 2023 16:24

Hade lovat ungarna att vi idag skulle åka till Marieberg. Jag kan bara erkänna att jag hatar det. Jag är inte alls imponerad av det stället längre? tycker mest att det är krimskrams. En gång i tiden var Marieberg bra. Sen det där med att handla k...

Av Måna - 1 augusti 2023 20:52

Vi packade ihop och åkte hemåt, jag och J, i onsdags. Han hade hemlängtan och jag hade sagt att det var han som bestämde när vi skulle åka hem! Väl hemma efter dryga 3 veckor borta väntar en hel del tvätt,en hel del avsaknad av mat i kylskåpet och ...

Av Måna - 25 juli 2023 10:28


Vi stannar en dag till? och kanske ännu flera dagar? vi får se helt enkelt. Idag kommer J?s kompis hit så det lovar upp lite granna för honom. Dom har gått om varandra lite granna i sommar-tyvärr! Hon har varit här när vi inte har varit här och vis...

Presentation


Jag... en extrem introvert människa i en extrovert värld...







Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6
7
8 9 10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Fotoalbum

Här blandar jag allt vind för våg,av bilder på allt möjligt!

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards